fredag 7 september 2012

Kejsarkrona

Kejsarkrona Frittilaria Imperialis 'Lutea'.
(Foto från Lord Nelsons förpacknig)

Blooming friday - Förväntan.

Jag hade bestämt mig för att inte köpa några blomsterlökar denna höst, då det lediga utrymmet i rabatterna numera är mycket begränsat, men jag kunde inte hålla mig från att köpa denna förpackning med en lök av en Kejsarkrona Frittilaria Imperialis 'Lutea'.

Det växer inga Kejsarkronor i någon av de alla trädgårdar som finns i vår by, jag tror inte riktigt att de trivs här.
Trots detta så har jag under hela min uppväxt, och faktiskt ännu i år fått höra just det namnet om några blommor, men då om en helt annan växt. Här kallar folk brandliljor för kejsarkronor.
Oftast så vill jag inte leka språkpolis och rätta till när någon säger Kejsarkrona istället för Brandlilja, men ibland lyckas jag snärja in mig i samtalet så jag måste förklara att jag trodde de pratade om en helt annan växt.
Jag fick en gång besöka en trädgård bara för att jag skulle få se de vackra kejsarkronor som växte där. Jag hade ju berättat att jag inte lyckades med dessa.
Lite besviken blev jag då de visade en stor rugge med brandliljor.
Jag sa inget annat än att det var väldigt vackra blommor, för den orange-röda brandliljan hör ju till mina favoriter i trädgården.


Men för att så åter skriva om "riktiga" kejsarkronor...
Nu är det många är sedan jag senast gjorde ett försök med denna svårflirtade lökväxt, under några års tid så planterade jag en sådan lök varje höst, tidigt om våren året efteråt så grönskade det fint för att så bara bli en liten bladrosett. Men det blev inget mer, inga vackra blommor, bara några blad som tjurade en tid.

Efter några veckor så vissnade bladrosetten för att aldrig mer visa sig igen. Till sist så slutade jag köpa dessa lökar, de ville ju inte växa här i vår trädgård.
Kanske det inte är så konstigt att de bara står och tjurar här, kejsarkronor växer vilda i ett område från östra Turkiet till västra Himalaya. Betydligt längre söderut än Norrbotten...

Jag gillar kejsarkronans stora lökar trots att de luktar fränt om dessa, lite speciella är de då de  i det närmaste är ihåliga.



För att inte vatten skall rinna rätt ned i löken och sedan frysa till is (med katastrofala följder för löken) så ges rådet att lägga den på sidan på en väl dränerad plats, och att omge löken med sand.
Jag har även läst att växten gillar näring och kalk, så jag myllade ned lite sådant vid löken när jag planterade den förut ikväll.


Åter igen tänds en förhoppning och en förväntan hos mig om att vi nästa år skall ha en blommande kejsarkrona i vår trädgård.

För att läsa om andra bloggares förväntningar, så kan du kika in hos bloggen Bland rosor och bladlöss.
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/



Våren efteråt så hade den lök som övervintrat i potatiskällaren börjat att växa där och blommade sedan fint i början av maj månad.


Snyggt!


Den lök som jag planterade i rabatten blommade knappt alls, den har jag ingen bild på, så ynklig blev den.
Men den i krukan blev jag nöjd med.

11 kommentarer:

  1. Trivs inte så bra i norra Hälsingland heller. Har lyckats få den att blomma om men oftast kommer det bara blad.Misstänker att den trivs bäst i jord med mycket kalk eftersom den växer som attan på Öland.

    SvaraRadera
  2. Kejsarkronan är så häftig när den dyker upp på våren. Måste nog ta och köpa några som kan komma till våren.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Det blir verkligen spännande att få höra om det blir någon kejsarkrona. Kul att du valde den gula varianten. Jag bor i nästan södraste Skåne, så hit till din blogg tittar jag gärna fler gånger. Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  4. Kjesarkronan är vacker på våren fast den inte doftar så gott :) Mina får inga blommor och jag försöker ta bort bladen varje år men de envisas med att dyka upp nästa år igen ...
    Tjingeling

    SvaraRadera
  5. Kejsarkronor har jag också försökt ett flertal gånger utan att ha lyckats. Något enstaka gång har en stjälk med smala blad vuxit upp för att dö året därpå.
    Har en kompis här i byn vars Kejsarkrona har kommit upp ur jorden i flera år men den har heller aldrig blommat.

    Skam den som ger sig.
    Plantera du lökar Hans och kanske då du minst förväntar dig att den ska överleva och blomma kommer den att göra det :=)

    Önskr dig/er en härlig helg!

    SvaraRadera
  6. Hej Hans! Jag har hört att kejsarkronan vill ha mat, mat, mat, mat, mat... Dvs massor med näring när den kommer på våren! Jag såg kejsarkronor i sommar i Vojakkala, tror jag la ut bild på det på Facebook. Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Den är underbart vacker. Håller tummarna.

    Lena/isis

    SvaraRadera
  8. Lycka till!!! Jag har heller aldrig lyckats med dem, och jag har försökt:) De kommer upp växer till sig sen så vissnade de ner mina. Misstänker att man ska göda dem mera än vad jag gjorde...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  9. Spännande vi ska prova med nya lökar också. En av några gamla lökar kommer upp varje år utan blommor trots att jag tycker att vi gödslar så mycket. Sk prova att ge den ännu mer godis nu.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Hoppas verkligen att du lyckas den här gången. Du har ju bäddat väl för löken och det är alltid roligt att ta del av ditt stora kunnande!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  11. Hej Hans!
    Jag gillar verkligen läsa dina funderingar runt olika växter.
    Visst är det lustigt med språkbruk som blir så totalt fel (vilken tur att vi har de vetenskapliga namnen!)
    Man brukar använda antingen benmjöl eller Chrysan vid lökplanteringar men, jag tycker att det sistnämnda är en mer allsidig näring som passar till många typer av växter.
    Lycka till med kejsarkronorna. 'Lutea' är särskilt kinkig i mitt tycke...men, du kanske lyckas jättebra! Det har jag inte gjort - å andra sidan är det mycket som jag har misslyckats med där andra klarar odlingen galant;)!/Anja

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.