fredag 28 juni 2013

Mörk stjärnhyacint


Camassia leichtlinii

I en rabatt blommar nu två blommor av Mörk stjärnhyacint Camassia leichtlinii.
Växten lyser upp den delen av rabatten när de öppnar sina blå stjärnlika blommor.


Mörk stjärnhyacint härstammar från de västra delarna av Nordamerika.
Växtens lökar är ätbara och har används av indianerna i området.

Stjärnhyacint vill växa där det är fuktigt om våren men torrt om sommaren, våra stjärnhyacinter är planterade i en upphöjd rabatt, väl dränerade mot väta.


Här i vår nordligt belägna trädgård så har växter från Nordamerika ett hårt liv, de flesta av sådana växter brukar dö över vintern, men denna goding har överlevt en vinter trots att jag planterade lökarna ganska sent i höstas.

Jag vann lökarna hos en utlottning hos Vivian Tristing, men jag har tyvärr glömt vad hennes blogg heter.
Av de fem lökarna som jag vann så blommar ju nu två, men de övriga är vid liv och har gett gröna blad.

Till sist en liten fundering...


Vår Maackia amurensis 'Summertime' frös ned totalt i vintras.
Nu har det börjat att växa lite från roten, så den är trots allt vid liv.

Men vad att göra nu?
Är detta träd rotäkta eller inympat? Är det nya som börjat att växa mer härdigt för vårt klimat än det som frusit ned?
Ska jag flytta den till en mer vindskyddad plats eller borde den få stå kvar?

Hur hade du gjort?
Tacksam för goda råd.

Trevlig helg!

7 kommentarer:

  1. Alla våra tre maackior är rotäkta, och tycks hyfsat snabbväxande. Dock har vi ingen 'Summertime', men vi har aldrig hört talas om någon inympning där heller. Vi gissar därför att det är the real thing som kommer upp på bilden. Men man brukar ju dessutom kunna se ympen ganska tydligt, om det finns någon. Syns inte - finns inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det nya som kommer är i sådana fall egentligen inte mer härdigt, men eftersom det oftare blir en buske än ett uppstammat träd kan resultatet i slutändan ändå bli mer tåligt.

      Radera
  2. Jag skulle tro att det är Maackian som kommer. De där skotten och bladen ser ut som Maackia iaf och jag skulle låta det komma. Kanske borde du kapa den döda stammen men ta först reda på om den blöder den här tiden.
    Önskar dig en skön semester!

    SvaraRadera
  3. Låt de små skotten vara kvar. Om du sen vill stamma den så välj den starkaste
    och ta upp de andra, men vänta till nästa år.

    /Sommarfalken

    SvaraRadera
  4. Sådana sköna finesser övergår dessvärre mitt förstånd. ;-)
    Här har du Vivian:
    http://hackordning.blogspot.se/

    Trevlig helg!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Så tråkigt med Maackian! Jag har läst de andras svar och håller med.

    Då är det lite roligare info härifrån om växterna jag vann! Alla mår bra och fjällviolerna var lite hängiga, både den större och den mindre plantan, men nu kommer det nya blad i båda. Spjutkakalian är planterad i den skuggigare djungelrabatten och har läkt där den var vikt i kuvertet. Jag spjälade den helt enkelt och nu är stjälken stadig och fin igen och flera nya skott skjuter upp från roten. De övriga växterna var det inget konstigt med någon gång men de står fortfarande krukade så jag kan ha uppsyn och se att de mår bra.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Fina stjärnhyacinter! De har jag lyckats ta död på i min trädgård.
    Och maackian vet jag inget om, men spontant skulle jag låta den stå kvar. Om man stökar runt med rötterna kanske det inte blir kraft kvar för att skjuta nya skott tänker jag? Utan att veta ett dugg, nota bene.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.