onsdag 3 augusti 2011

Bredbladig gräslök

Allium nutans ?
Jag hade lyckan att få köpa en planta Bredbladig gräslök för några år sedan.
Jag hade aldrig förr sett denna variant av gräslök och blev genast förtjust i de platta bladen och de fina blommorna.
Jag såg denna lökväxt hos Astrant plant utanför Piteå och fick veta att denna planta hade kommit från Danmark där den vuxit en tid, men ursprungligen kom plantan från Boden, inte långt från byn där jag bor.
Om jag nu minns rätt.

Den bredbladiga gräslöken har en centimeter breda blad och kan enligt Astrant plant bli hela 80 cm. hög.
Vår planta är omkring 70 cm hög och den lilla tuva jag planterade för några år sedan har nu vuxit till en hästskoform.


Eftersom jag köpt denna planta utan växtetikett så är jag osäker på det latinska namnet men detta kan vara det som även kallas Rysk kantlök eller Sibirisk gräslök.
Plantan ger liksom de flesta Allium sorter ganska mycket frö, men än har det inte blivit något problem med små fröplantor runt den gamla plantan, jag har faktiskt inte än sett någon fröplanta där bredvid.
Kanske det behövs något knep för att få fröna att gro? Det skulle vara kul att få fler plantor av denna växt.

Vår bredbladiga gräslök växer på väldränerad plats i ganska mager jord.
De stora platta bladen smakar bra, det tycker även larver av vad jag tror är liljebaggar som varje försommar har kalas på dessa vackra blad, eftersom vi själva skall äta av bladen vill jag inte bespruta utan plockar bort de äckliga larverna en efter en. Dessa larver angriper bara denna växt och piplöken bredvid. Våra liljor får alltid vara ifred, de är väl inte lika goda som gräslöken.

2 kommentarer:

  1. Bredbladig gräslök har jag nog aldrig sett!Väldigt dekorativ, förstår att du vill ha fler, särskilt som de kan fungera som "larvfälla" också. Vanlig gräslök är ju mörkergroende, kanske denna också, kanske en anledning till att frön som hamnar ovanpå jorden inte gror?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Tror också på mörkergroende. Gräslök gror hos oss ute i skärgården i klippskrevor och mellan stenar, där det är mörkt och fuktigt.

    /Vincent

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.