torsdag 29 november 2012

Piplök

Allium fistulosum

I kanten av trädgårdslandet växer en planta Piplök Allium fistulosum som är en av mina favoriter.
Jämfört med andra allium-växter så är plantan kraftig, och blommar fint med ganska små blommor på grova stjälkar. Det påminner om en stor gräslök med ljusa blommor.


(Sommarbilder)

Stjälkarna är ihåliga och är fina att använda till sallader, då de ger god smak och är dekorativa för det blir fina gröna ringar när man skär den. Smaken påminner om purjolök och gräslök.


Vår planta är några år gammal, men har inte än spridit sig med frö, trots att den producerar ganska stora mängder frö. I år har jag plockat in frön för att så till våren, kanske kan de då gro bättre än de som lämnas kvar utomhus?

Men varför kallas den för just Piplök? Jag har själv ingen aning, är det någon av er som vet varför?


7 kommentarer:

  1. Brukar dela på min piplök vartannat år, många nya tuvor blir det !!

    SvaraRadera
  2. Ja, Piplöken är en fin växt, dekorativ och smakrik.
    Fröna behöver en kylperiod för att gro men det kanske du redan vet :=)

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Jag har letat överallt efter piplök men den är verkligen inte lätt att finna. Jag har försökt med frö också men dom ville inte spira. Nu håller jag tummarna för dig, får du det till ska jag försöka igen :)

    SvaraRadera
  4. Men så fin! En sådan måste jag prova! Håller på att "bygga" en gräslökshäck genom att dela plantor. Den där ser ju både vacker och god ut! :-)

    SvaraRadera
  5. Hans, I don't know the onion you showed today but it looks like it might do well here. And using the stems for salad - great. Jack

    SvaraRadera
  6. Indeed the stems of this beautiful flower have the appearance of chives:) Have a great weekend!

    SvaraRadera
  7. Har ingen aning om varför den heter som den gör...men kanske har det med de kraftiga och ihåliga stjälkarna? Man kanske kan använda dem som visselpipor om man vill? :)
    Fin var den i alla fall!
    Ha en fin första advent! :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.