tisdag 28 juni 2011

Grönlandsfingerört

Potentilla tridentata `Nuuk`
En av de minsta buskarna i vår trädgård är Grönlandsfingerört, eller Tretandsfingerört som den ibland också kallas för, men trots sitt örtlika namn så är det ingen perenn som vissnar ner om höstarna utan en liten vintergrön buske som inte blir mer än 20 centimeter hög och som sprider sig bra på platser där den trivs.


Den första gången jag såg denna lilla buske trodde jag att det var en skir Brudslöja av något slag. Jag har under de senaste åren ibland blivit lite skeptisk till om vissa växter skall klara sig i vår nordligt belägna trädgård, och kan tveka när jag skall köpa en någon för mig okänd växt. När jag såg denna så tvekade jag inte.
Om en liten buske kan klara vintrarna på Grönland så skall den nog klara vintern här i Brännberg med.
Vi köpte vår lilla planta för två år sedan, och den övervintrar utan problem här men den är godis för traktens sorkar.
De åt friskt bland grenarna i vinter trots att jag tömt en del av innehållet från en använd kattsandlåda just där. Jag trodde att lukten av katt skulle hålla sorkarna på avstånd. Jag hade fel.
Den var en sorglig syn förut i våras, jag hade nästan räknat bort den när jag såg hur mycket som var uppätet, men Grönlandsfingerörten klarade det och blommar nu fint, även om den inte blommar lika mycket som på bilderna från Boden här ovan.

Vår egen Grönlandsfingerört är inte så stor ännu.

Närbild på de vintergröna bladen.
Denna växt passar bra som marktäckare på platser som är tillräckligt ljusa, kanske den är som vårt Havtorn som inte klarar att växa i skuggan då busken är van att växa närmast havet där inga träd finns som skuggar.
Jag har aldrig själv varit på Grönland eller heller aldrig sett några träd på bilder därifrån som ser ut att ge skugga åt andra växter. Tvärtom ger de bilder jag sett från Grönland ett intryck av att det är en kal och vindpinad ö.
De grönlandsfingerörter som växer där borde få full sol hela dagen.
Här klarar de av att växa i halvskugga, men de skulle kanske blomma mer om de fått solljus hela dagen.
Klicka på bilden för att förstora den...
Bilden här ovanför visar Grönlandsfingerört vid hyreshus på Kyrkgatan i Boden.
Jag blev glatt överaskad att de använt denna lilla buske som marktäckare där.
Så här vill även jag ha det i vår trädgård, men även om vår lilla planta skulle sprida sig lika snabbt som ogräset Kvickrot så skulle jag få vänta flera år innan de blivit så här många.

Ha en riktigt bra sommardag.

2 kommentarer:

  1. Det var en riktig skönhet en sådan skulle man ha.
    Hoppas du har det skönt i sommar.
    annika

    SvaraRadera
  2. Vad fin ört! Verkligen mäktig som marktäckare.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.