onsdag 18 januari 2012

Tolvgudablomma

Dodecatheon meadia
I vår trädgård finns en liten växt som blommar som en liten juvel under försommaren, det är den för oss relativt nya tolvgudablomman. Det finns ju några perenner som är lite känsliga för våra breddgrader och jag trodde att Tolvgudablomma hörde till dessa veklingar, men jag hade fel.
Den överlevde sin första vinter utan problem.

Namnet Tolvgudablomma låter som något som kommer från sagor och sägner, och växten skall ha varit speciellt utvald åt de tolv gudomligheter staden Rom hade.
Det enligt de gamla romarna, men mest troligt så kan deras Tolvgudablomma varit en annan växt då denna har sitt ursprung i en helt annan världsdel. Men vem vet?
Dodeka betyder tolv och theos betyder gud.
Förut utgjorde växterna i Dodecatheon- gruppen ett eget släkte, men nu räknas de tillhöra familjen primulaväxter.

Jag hade läst att Tolvgudablomma kräver mycket vatten när den blommar, så jag planterade vår i riktigt fuktig lerjord som jag blandade in humusrik jord i. Den trivdes fint på denna plats, en Blå bergvallmo som jag satte bredvid dog inom en vecka., den trivdes inte alls på den fuktiga platsen.



Tolvgudablomman blir ungefär 40 centimeter hög, men mitt under sommaren så vissnar den ner och försvinner, så det kan vara bra att ha något annat bredvid som fyller upp den tomma plats som då blir.
När den vissnat ned skall den föredra att stå lite torrare, vi får se hur vår har klarat den regniga hösten då denna plats då mer liknade ett kärr efter allt regn. Sedan det slutat regna så frös det direkt, men jag hoppas att tolvgudablomman överlevt och vill blomma igen om några månader.
Tolvgudablomma växer ursprungligen i Östra Nordamerika och växter därifrån brukar ha lite svårt att klara vårt kalla klimat.
I den trädgårdslitteratur vi har så räknas Tolvgudablomma bara som halvhärdig, men som sagt, en vinter har den redan klarat här och jag hoppas på att den klarar fler.
För den är underbar, eller hur?

14 kommentarer:

  1. Hej Hans,
    Ja, den är underbar. Jag hade en surjordperiod för en tid sen och planerade då för tolvgudablomman, men man ändrar ju sig som bekant då och nu och det har varken blivit surjordplantering eller gudablomma, i alla fall inte här i Stockholmstraken!
    Men det går att ändra sig igen, och sent i höstas började jag bygga upp en liten surjordare uppe i Bergslagen. Och nu när du skriver om tolvgudablomman kommer jag ihåg vad jag traktade efter den en gång.
    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  2. When I used to live with my Grandmother, we had this in our garden, only a white variety. We call it "shooting star" which it does sort of resemble. Mine was also growing in a wet area.

    SvaraRadera
  3. Så underbar! Jag hoppas verkligen att den lilla juvelen vaknar även efter den här underliga vintern.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Hej Hans

    Visst är den fin jag har både den vita och den ljuslila varianten, även en som inte blir lika hög som dessa.
    Jag har frösått mina och nu har jag haft dem i fem år.
    De blir ju som du skriver lite "fula" när de har blommat klart.
    Jag försöker också plantera växter som täcker den nedvissnade plantan.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Hejsan Hans!
    Jodå, Tolvgudablomman är en ljuvlig växt.
    Har flera olika sorter som är frösådda.
    Gillar dom alla :=)

    Härligt att det har fixat sig nu med din blogg.
    Man blir smått 'galen' då det 'tjorvar' :=)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Hej! Det är en vacker blomma. Har en frösådd som ser ut som bilden visar och en liten vit som jag köpte i somras, får väl se om den klarat vintern.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  7. Så nydelig - den var helt ny for meg . Dessverre så er hagen min sikkert for tørr til en slik skjønn fuktelsker. Jeg får heller nyte synet av den her:)

    SvaraRadera
  8. Å ja den er så vakker, jeg har også denne og den plantet jeg i sommer så jeg er veldig spent på om vi ses igjen på våren.
    Flott bilde og en god kandidat til rosa X-faktor.
    God søndag fra Marit.

    SvaraRadera
  9. Denne var virkelig flott. Jeg kjøpte meg noen i fjor, så jeg gleder meg til å se hvordan de blir.

    Ønsker deg en fin søndag og lykke til i konkurransen!

    SvaraRadera
  10. Jeg har også noen gudeblomster i bedet som jeg er spent på om kommer igjen i år, nydelige planter!

    Hyggelig at du er med på konkurranse :D

    SvaraRadera
  11. En helt egen sjarm på blomstene med tilbakebøyde kronblad...

    SvaraRadera
  12. Så vakker den var. Kjekt med all informasjonen om den. Sår den for første gang i år. Blir spennende. Lykke til i konkurransen!

    SvaraRadera
  13. Har ingen tolvgudablomma än själv, kanske är det dags! Jättefin!

    SvaraRadera
  14. Tolvgudablomman står med på min önskelista. Tycker de är underbara! Lycka till i tävlingen!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.