torsdag 8 december 2011

Druvfläder

Sambucus racemosa

Som om det hade varit julens rödaste dekorationer så prydde de små klasarna med röda bär vår Druvfläder i augusti månad.
Jag blev glatt överaskad när jag såg att busken hann sätta bär i år, de flesta andra år så fryser de gröna embryon till blivande bär bara bort när hösten kommer, men efter årets fantastiska sommar med sol och värme så hann vår Druvfläder ge några klasar med röda bär.
De vackert röda bären innehåller irriterande ämnen som ger magbesvär, förgiftning av Druvfläder är ovanligt, men om det finns misstanke att ett barn har ätit fler än tio bär så ger Giftinformationscentralen rådet att kontakta dem för vidare information.
http://www.giftinformation.se/AlphaList_vaxt.asp?ArticleID=11121&CategoryID=6231&pDisplayType=0

Jag vet att Druvfläder är illa omtyckt av många på grund av de giftiga röda bären, men här tänkte jag ändå visa vår och berätta lite om den.

Jag fann vår Druvfläder vid mitt jobb redan 1997, då var den väldigt liten och hade slagit rot under en förrådsbyggnad som fanns utan riktig grund, den hade stenar under knutarna, så små djur kunde utan problem krypa in under förrådet. Den lilla plantan av Druvfläder var då bara två decimeter hög och hade börjat att växa fram i dagsljuset. Jag brukar fundera hur den hade kunnat slå rot där under, kanske någon fågel spridit dit ett frö?
Jag grävde fram den lilla plantan och planterade den i vår trädgård.
Jag hade de första åren ingen aning om vilken växt det var.
De första åren frös den tillbaka helt varje vinter, men så började den växa från gammal ved, och nu har den blivit en buske som är lite högre än mig själv.



I försommartid så blommade busken.
Det finns vissa växter i trädgården som ger ett intryck av att komma långt söderifrån, dit hör vår Druvfläder som med sina stora blad ger en nästan exotisk känsla här hos oss i Norrbotten.
Liknande växter är svåra att hitta i naturen runt vår trädgård.



För ett drygt år sedan fyndade jag en till Druvfläder när växter såldes ut för halva priset under hösten.
Det är flikbladig druvfläder Sambucus racemosa 'Suterland gold'.
Jag var lite orolig hur det skulle gå att plantera denna sent på odlingssäsongen, men den övervintrade fint trots att den dessutom fick en del gnagskador av sork under vintern.

Sambucus racemosa 'Suterland gold'

10 kommentarer:

  1. Vilken trevlig blogg du har! Här tittar jag gärna in igen.

    SvaraRadera
  2. Vacker buske tror jag måste ha en sådan i vår nya trädgård.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  3. Roligt att du lyckats övervintra druvflädern! De "Sambucus racemosa" jag har sett här på plantskolan är härdiga till zon 4-5 (3-4 i Finland). Jag köpte en "Sambucus nigra", härdig till zon 2-3 enligt plantskolan. Så, får se om den klarar sig i den upphöjda bädden jag gjorde : )
    /Cika

    SvaraRadera
  4. Så häftigt att du hittade den under ett hus, ibland undrar man verkligen hur en planta hamnat där den är..och var fröet kom ifrån :) Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Vad roligt när de hinner mogna.

    Den sorten har jag inte.
    Blodflädern har jag. Den frös ner i vintras så jag trodde att den var borta men icke det , den växte upp och blev riktigt stor denna sommaren också.
    Jag har den för de fina mörka bladen den skall blomma vitt men det har jag inte sett ännu.

    Idag blåser det rejält och det är regnblandat snö så jag vill bara vara inne.

    Ha en fin helg

    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Jag tycker om druvfläder. Den är otroligt tacksam och pryder verkligen sin plats. I vår planerade hagmark i Bergslagen är den självskriven.
    Kul att du också gillade snöbär. Precis som druvflädern har snöbär tyvärr fått dåligt rykte. Man ondgör sig för att den sprider sig, men ibland är det ju just det man vill komma åt. De nyare namnsorterna som säljs av snöbär sprider sig inte lika aggressivt så det finns snöbär även för den med liten trädgård.
    Ha en skön helg
    Kristina

    SvaraRadera
  7. Jag gillar också Fläder, vackra blad och lysande röda bär.
    Tur du räddade plantan från en säker död under förrådet.

    Önskar dig en härlig 3:dje Adventshelg!

    SvaraRadera
  8. Hej Hans
    ja de där var somrigt :)
    å miss nu inte...

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  9. Den är fin tycker jag! Ännu en växt jag skulle vilja få plats med... men vaaart?!
    Ha en finfin tredje advent!
    Kramar!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.