tisdag 5 juli 2011

Ungersk syren

Syringa josikaea
De syrener som trivs bäst här är Ungersk syren. Vi har förut provat att plantera in Bondsyren utan någon större framgång. Båda dessa försök slutade med att de sakta tynade bort. Vi gjorde förmodligen något fel för Bondsyren växer i andra trädgårdar i byn, så vårt misslyckande kan nog inte bero på vårt kalla klimat här utan på att vi inte gav bondsyrenerna det rätta läget.


Vid vårt grannhus växer det Ungersk syren som ogräs och det är därifrån vi fått fröplantor för många år sedan. De som vi planterade fuktigt men väldränerat växer bäst, sämst växer de som står för torrt söder om vårt växthus. Där planerade jag att anlägga en kvadratisk syrenberså för mer än tio år sedan, men i den torra sanden växer de knappt något alls ( inte ens Fjäderkaragan trivs där). Några plantor har blivit meterhöga och blommar nu, men andra är lika små ännu som de var för tio år sedan.
Jag har provat att lägga gräsklipp runt de små ynkliga plantorna men de står fortfarande och tjurar. De växer inte alls så fort som jag hade önskat. Min fru brukar påminna mig om detta fiasko när jag försöker lansera nya idéer för vår trädgård och nu har jag även börjat få pinsamma frågor om de ynkliga buskarna av mina barn.
Någon gång då jag får mer tid och ork så kanske jag flyttar hela min kvadratiska syrenbreså till en annan plats där syrenerna trivs bättre, men det är ingen panik med det, för de växer så sakta att jag troligtvis kan flytta plantorna utan problem om tio år eller så.

Det är roligare med den ungerska syren som trivs bra och som började blomma redan som väldigt ung. Den står på kanten av en liten kulle som ger den en väldränerad plats, men den har ändå nära till fuktig jord där den kan dricka allt den behöver för att växa och må bra.
Redan som relativt nyplanterad växte den högre än mig själv.
Våra försök med Ungersk syren visar att det gäller att hitta det rätta läget i sin trädgård för att vissa växter skall trivas bra.

Ännu blommar våra ungerska syrener och ger en känsla av midsommartid trots att det nu är högsommar.
De doftar som bara syrener och liljor kan.
I vår trädgård har tiden mellan Hägg och Syren varit, en fin och härlig tid. Men nu är det högsommar och nu blommar det som allra mest.
Jag njuter av sommarens alla blommor och av det vackra vädret.
Lite regn skulle nog inte skada, för många av våra växter börjar se torra ut nu.

Ha en härlig sommar.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Äntligen hittar jag hit. Det är fascinerande att följa bloggar/trädgårdare som odlar så högt uppå i Norr.
    Ungersk syren har även jag, men har alldeles glömt att kolla blomningen - nu måste den vara över.
    Att ens nära och kära ibland är så 'fixerade' vid några "katastrofer" som man är skyldig till - kan de inte se alla de lyckade projekt i stället;))))?!
    Låter väldigt intressant med en kvadratisk syrenberså;))! - det går nog fortare med ett kvadratiskt plank - skulle jag tro;)))))! - dessutom helt perfekt på sandmark! /Anja

    SvaraRadera
  2. Jag gillar ungerska syrener för att de är så pålitliga, och faktiskt ofta mindre skräpiga än bondsyren. Vi håller på att bygga upp en lång häck av ungersk syren på ett ganska hopplöst ställe: en dikeskant där det nu växer alltför höga björkar som skuggar allt, inklusive häcken in spe. Men de ungerska syrenerna verkar klara sig ändå. :)

    SvaraRadera
  3. Syrendoft i högsommartid - härligt!
    Tack för ditt generösa erbjudande om korgvidesticklingar och förlåt att jag inte har svarat tidigare! Tar gärna emot och mailar min adress. Såvida ni inte hade tänkt ta en semestertripp till Stockholm och vill komma hit på besök? Ni är så välkomna!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Hej Hans!

    JAg har sett att du addat din blogg i zonlistan hos mig, vakul! Och som följare... tackar ödmjukast, hoppas du hittar nåt du kan ha glädje av.

    Din blogg är ny för mig, men jag anar en växtintresserad bloggare här, just en sån som kanske skulle kunna sprida ut info om listan? En blyg förfrågan från mig... Kan du tänka dig att länka tillbaks till zon-inlägget, så att fler bloggare hittar dit? Listan blir inte bättre än vi gör den till, och ju fler som finns på den desto mer användbar blir den. OCh om du har förslag på bloggare i zon 6-7, som inte finns med i listan, så tipsa mig gärna så ska jag tipsa vidare!
    Det vore toppen! Ha en fin sommar,
    kram Hillevi.
    http://stocksundgarden.blogspot.com/2011/06/svenska-tradgardsbloggar-uppdelat-pa.html

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentarer.

    Laila, jag skickar några sticklingar från Korgvide till dig nästa vecka.

    Hillevisan, nu har jag länkat till din zonlista från min blogg. Kul idé, hoppas att länken fungerar.
    Ha en härlig sommar alla.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.