söndag 20 januari 2013

Betonica


Trädgårdens tråkigaste växter. Plats nummer 3

Praktbetonika Stachys macrantha

Här på bloggen blir det allt tråkigare för vart inlägg, men så närmar jag mig också toppen på listan över trädgårdens tråkigaste växter. Här kommer ett inlägg om en växt som jag finner så trist att jag knappt orkar skriva ett inlägg om den.

Trots att praktbetonikan en gång för länge sedan hittades vid floden Terek i Kaukasus och trots sitt praktfulla namn så kliver denna växt rakt in på listan över de tråkigaste växter som vi har i vår trädgård.
Jag har aldrig upptäckt något spännande över dessa blomster.
Kanske är det färgen som avskräcker mig, den här växten tycker jag är så tråkig att de plantor vi har fick flytta till trädgårdens utkanter redan för kanske 20 år sedan.
Där blir de nu mindre och färre för vart år som går.

Sanningen är den att detta är det enda fotografi jag har på växten som funnits här sedan 1987.
Blommorna brukar vara större än vad de är på denna bild, men detta var den som fanns kvar i sensommartid  när jag gick runt i trädgården och fotograferade en dag.
Då för länge sedan när jag planterade dessa växter så skulle de bli som ersättare för de sommarblommor som min mor haft i några rabatter.
Kanske jag redan då dömde ut dessa plantor, för resultatet blev ynkligt jämfört med de sommarblommor som funnits där förr.

Men huset blev sommarhus och det skulle dröja några år innan jag kom att flytta tillbaka hit igen, men då med min fru.
Lite senare fick betonican flytta från dessa rabatter, och de lär aldrig komma in där igen.

Praktbetonica anses som en växt som klarar det mesta, den vill växa i god humusrik jord av det torrare slaget, och den föredrar sol framför skugga.

Kanske jag ändå måste se om dessa växter, så de inte helt dör bort från vår trädgård.
För i rätt sammanhang borde även dessa växter vara vackra.
Frågan är bara vad och var det skulle vara...

15 kommentarer:

  1. Nä men en till som jag tycker om har hamnat på tråklistan. Där vi har den är den en riktig skönhet med vackra blad, maffiga blomsamlingar och till och med fröställningarna är snygga! Jag försöker visa våra besökare hur fin den verkligen är, men de flesta håller nog med dig.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker praktbetonican är riktigt vacker.
    Färgen passar så bra tillsammans med silvriga blad. Lammöron.
    Den riktigt lyser upp i rabatten. Men jag får hålla koll på den så att det inte blir för mycket.

    Ha en fin fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
  3. Har ingen betonica och ska nog inte skaffa heller! Kul idé att presentera trädgårdens tråkigaste växter!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Jahapp. Det här är en tråkmåns som jag inte ens visste om att den fanns. Sanningen att säga blir jag riktigt nyfiken på dina tråkmånsar, blir liksom lite extra roligt att kasta sig ut på google. :-)

    SvaraRadera
  5. Jag gillar Praktbetonikan :=)
    Fina blad och en härlig uppiggande färg i halvskuggan.

    Önskar dig en härlig söndag!

    SvaraRadera
  6. Men den tycker jag är av trädgårdens klart underskattad växter.Den har ju ett underbart bladverk , blommar jättefint och behövs inte pjoskas med.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  7. Jag håller med Berit.:-) Den är både vacker, lättskött och användbar.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Hur fin som helst i halvskugga tillsammans med jättedaggkåpa !!I sol bleknar den bort. Perfekt till ett tråkigt skugghörn i trädgården.

    SvaraRadera
  9. På rätt plats är den helt underbart vacker. Lättskött och får aldrig ohyra, hitta en halvskuggig plats i trädgården åt din och du blir snabbt belönad:)
    Ha en en bra dag/Stina

    SvaraRadera
  10. Hej! Gillar idén med att lista de trista växterna. Ju tråkigare desto tristare...Eller vad man nu skulle kunna säga.
    Kul också att se kommentarerna, som inte verkar dela din åsikt alla gånger. Väntar med spänning på listtoppens etta.
    Ha det bra!/T

    SvaraRadera
  11. Ojdå, har jag helt missbedömt Praktbetonikan?
    Ett enat blogglandia kan väl inte ha fel?

    Jag antar att jag får försöka ge växten en ny chans att visa sin praktfullhet på en bättre plats än där den nu växer.

    SvaraRadera
  12. Även jag har några Praktbetonika och när de blommar samtidigt med Jättedaggkåpan blir det en häftig färgkombination. Den är faktiskt inte så dum alls ;-)
    Vilket kul blogginlägg förresten!

    Och Bollpil? Den är ju superfin, men håller med om att din kanske inte är det vackraste exemplaret hehe...
    Följer med spänning vilken växt som kniper förstaplatsen?

    Ha det bäst, Eira

    SvaraRadera
  13. Jag gillar praktbetonikan. Har den som "häck" efter gången ner till dammen. När den blommat ut klipper jag bort alla blomställningarna och det vackra bladverket är underbart. :)

    SvaraRadera
  14. En hel lång slänt fylld med enbart praktbetonika, det är grejer det! Fantastiskt lättskött och vackert hela tiden med de vackra bladen..och när den blommar är det helt otroligt vackert

    SvaraRadera
  15. "det här måste du fått om bakfoten...."

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.