onsdag 16 mars 2011

Pärlhyacint

Muscari botryoides
Vi har de senaste åren ibland om höstarna planterat lökar av Pärlhyacint. Jag tror inte riktigt att denna växt trivs på dessa nordliga breddgrader för efter några år så tynar många av dem sakta bort i vissa rabatter.
Men alltid är det några pärlhyacinter som blommar i juni månad på platser där de trivs bättre.

Hösten 2009 så kunde jag inte låta bli att köpa Pärlhyacint när de sålde ut lökar för mer än halva priset i oktober. Jag vet att det är nog så sent att plantera höstlök den tiden om året i norra delen av landet men jag var tvungen att testa. Jag köpte 200 lökar av Pärlhyacint och några tulpaner och påskliljor som jag grävde ner i  rabatter där vi annars har sommarblommor. Marken hade frusit och sprack till stora iskakor som jag fick börja med att lyfta undan för att kunna gräva.
Jag hade läst att man kan sätta tulpanlökar sent om hösten så de andra var en chansning. Lökar av pärlhyacinter och påskliljor måste få tid för att etablera sig inför vintern. För att underlätta livet för de stackars lökarna så grävde jag ur rabatterna så pass att jag kunde byta ut ett lager jord på cirka en decimeter under lökarna med varm plantjord som vi förvarat inomhus, den jorden fick även täcka lökarna så att inte tjälen skulle frysa runt lökarna direkt efter att jag fått ned dessa i jorden..
Den kalla jorden jag grävt upp ur rabatten lade jag över och högst upp, ovanpå rabatten lade jag ett lager av torra löv som ett täcke.  

Några dagar senare föll den första snön. 


I maj månad 2009 så visade lökarna sin växtkraft genom att växa fram överallt i rabatterna. De blommade i juni. Det var fantastiskt roligt att alla lökarna klarade en sen plantering och blommade ändå.
Den sommaren kom sommarblommorna att planteras senare än vanligt i dessa rabatter och det var lite knepigt att få ned dem mellan bladen på de då utblommade pärlhyacinterna, men det gick.
De större påskliljorna och tulpanerna plockade jag bort då dess fula blad inte gick att dölja med de sommarblommor som skulle vara där.

För snart ett år sedan, i maj 2010 så var mina förväntningar höga på dessa pärlhyacinter.
Men något hade hänt med dem, inte en blommade och inte ett blad växte fram ur de 200 lökar som fanns i rabatterna. Jag grävde försiktigt fram några och tittade på dem, men de verkade helt friska och vara vid liv. Vita fina rötter växte från de lökar jag lyfte upp och undersökte.
Vad har hänt med dessa lökar?
Har de gett upp?


Vita pärlhyacinter i en annan rabatt.

1 kommentar:

  1. Vi har också pärlhyacinter, men de glesnar för varje år. Däremot finns det scillor från förr i tiden, som bara sprider sig mer och mer. De tycks trivas betydligt bättre!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.