söndag 21 oktober 2012

Amerikanska buskblåbär

Vaccium corymbosum, Vaccium angustifolium

Sedan jag läst boken 'Trädgårdens bär' av Leif Blomqvist så fick jag mod och intresse att prova odla Amerikanska buskblåbär här i vår nordligt belägna trädgård. Jag trodde att de inte alls var härdiga för vår växtzon, men i boken visas sorter som (nästan) skall klara att övervintra här.


Amerikanska buskblåbär som får bär som är mycket större än vårt vildväxande blåbär ville jag så gärna ha i vår trädgård. Jag drömde genast om stora skördar med stora buskblåbär, men det har visat sig att min optimism har fått sig en törn.
När jag först planterade två sorter buskblåbär (Northsky och Northblue) för mer än två år sedan så ersatte jag jorden runt omkring buskarna med skogsjord med lågt ph-värde, jag lät även försurande granbarr följa med då jag hämtade jorden, och la detta sedan runt de nyplanterade buskblåbären. Enligt boken så är det mycket viktigt att jorden har rätt låga ph-värde.

Till vänster, vanligt blåbär och till höger, buskblåbär av sorten Oskar.


Året efteråt så grönskade plantorna, men sorten 'Nortsky' som enligt boken skulle klara ett riktigt hårt klimat  fick svårare skador av vintern än sorten 'Northblue'. Vad gjorde jag för fel? (De växer ändå på trädgårdens mest optimala och vind-skyddade plats.)
Jag tycker att det är märkligt, men de som testodlat dessa sorter har väl knappast utsatt buskarna för en vinter i Brännberg...

Än så länge är de enda blåbär som varit synliga på dessa buskar de bär som finns avbildade på en av buskarnas etiketter...

Otroligt rika skördar är tydligen att vänta, men än så länge får jag just vänta.


Buskblåbär 'Oskar'

Jag är en man med stort tålamod, men jag vill ju ändå att buskarna skall ge skörd nu när mina barn är små, så de ska få smaka på bären. Så vad att göra?
I boken finns en bild där de odlar buskblåbär i en stor kruka, så det gav mig en idé, kanske det är så man skall göra för att få en buske att ge bär här, och innan jag forskat mer kring detta hade jag köpt en ny buskblåbär av sorten 'Oskar' som såldes för halva priset på handelsträdgården vid mitt jobb.



Jag planterade 'Oskar' i rhododendron-jord för att han skall få rätt ph-värde. Den jorden vågade jag inte använda till de första buskarna som jag planterade då rhododendron-jord är så mullrik, typ torv, och sådan jord har en tendens att dra till sig fukt med katastrofala följder för de växter som ska övervintra i den jorden, här i vårt klimat. Torvjorden blir till en isklump som inte smälter förrän sommaren har kommit på riktigt, men då finns risken att känsligare växter som blivit planterade där redan invintrat för gott.

Sedan slogs jag av tanken som skrämmer mig ännu, tänk om inte sorten 'Oskar' är självfertil, då kan han blomma hur mycket han vill utan att det för det kommer att bli några bär.
'Nortblue och 'Northsky' är nog inget att hoppas på till tröst för 'Oskar', då de lär blomma mycket senare än honom, för 'Oskar får nu övervintra i potatiskällaren.

Det har varit minusgrader de senaste dagarna, och den mesta snön som föll i tisdags är ännu kvar.
De flesta av trädgårdens växter har fattat läget och invintrat, dock inte våra två buskblåbär.
De står ännu gröna och fina, om än med rimfrost runt bladen.


'Oskar' och 'Northblue' ska gå att odla upp till och med svenska växtzon 5, kanske upp till växtzon 6, 'Northsky' skall klara växtzon 6, kanske skall den sorten även klara växtzon 7.

Om du vill läsa vad jag skrivit om boken Trädgårdens bär, så kan du klicka här under:

http://svanatrg.blogspot.se/2011/03/tradgardens-bar.html

Köp den gärna och låt dig inspireras att odla nya sorter du aldrig förut ens hört talas om.
Så var det för mig.

Buskblåbär i oktobersnö.

10 kommentarer:

  1. Så kul med odlade blåbär hoppas att den ger bär också. Kanske den behöver en lång startsträcka innan den har etablerat sig.

    Jag ser i ditt nedre inlägg att ni har riktigt mycket snö rena vinterbilderna.Idag så var det minus 3 grader tidigt på morgonen men sedan har vi haft plus 6-7 och sol men det känns att vintern närmar sig.
    Vattnet i dammarna har börjat få istäcke och på skuggiga ställen är det vitt av frost.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Jag tog fram Stångbys plantskolekatalog och där står att 'North Country' (ännu en sort tydligen) och 'North Blue' är självfertila. ('Northsky' har de inte med i sin katalog av nån anledning) Oskar verkar inte vara självfertil. Så ska du va på den säkra sidan ska du nog plantera flera av samma av de som verkar klara sig bäst och är självfertila. Att den klarade sig sämst som skulle tåla mest, kan faktiskt bero på att plantskolan i nåt skede blandat ihop sorterna.. Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  3. Har ett par plantor i Mockis. Jag tror det är North blue.
    De överlever men gav endast bär första åren.Platsen är inte skyddad.
    Här i Canada finns det gott om dessa tjocka blåbär med ljust fruktkött, men de smakar inte lika bra som våra vilda hemma.
    Ha det gott!
    Hälsar/Therese

    SvaraRadera
  4. Det är en jättebra bok! Har också inspirerats till att skaffa fler av bärbuskarna han presenterar i boken! Mina bukblåbär gav skörd nu i sommar, 3je året. Lycka till med krukplanteringen!!
    /Cika

    SvaraRadera
  5. Hej Hans.

    Min klockviolbuske har tappat alla bladen nu också.
    Min hade blivit så hög så jag har klippt ner den rejält för den tog så stor plats.
    Jag har den nu i uterummet där det är plus 16 men den får nog flytta ut i förrådet där det är ca 6 - 7 grader. Jag vattnar den som man gör med pelargonierna. Alltså nästan inget vatten. Det börjar skuta nya blad så fort ljuset kommer tillbaka och då tar jag fram den.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  6. Hej Hans!

    Vilka utmaningar du har att kämpa med som odlar så högt upp i landet.
    Det där med amerikanska blåbär är en fantastisk 'historia' som efter 10 år i min rädgård gör mig ännu så glad och förvånad. Vad mina sorter heter har jag glömt för länge sedan men, de ger skörd (om jag hinner före tjuvarna, dvs koltrastarna) Bären är, som sagt, stora och SÖTA! De är så erbarmligt GODA!
    Jorden som du har planterat dina är ju verkligen helt rätt men, kanske tinar jordklumpen lättare om du har lite fin grus i? Ditt krukodlade ex borde nog få en 'fru'. 'Oscar' anses som självfertil men det verkar som om skörden skulle bli mycket bättre med en till av motsatt kön som blommar SAMTIDIGT.
    Det skall bli väldigt intressant att följa dina blåbärsodlingar i både kruka och i rabatten. Mina är ca 1,5 m höga och ett par breda innan jag klipper bort gamla grenar.

    Jag har ju ingen erfarenhet av odling på dina breddgrader så att jag vet ju inte egentligen vad som är bäst där.
    Ang jorden lämnar tjälen en porösare jord lättare vilket man kan åstadkomma med fin grus blandat med roddjord/surjord.

    Om du bara visste hur otroligt intressant jag tycker att dina reflektioner över odlingarna är även om de inte berör mig specifikt men, väl 'filosofiskt'. /Anja

    SvaraRadera
  7. Du har gjort alldeles rätt som planterat i skogsjord, men i hårt klimat är ju problemet att få en tidig invintring. Att bladen fortfarande är gröna tyder på att det inte funkar. Blåbären brukar ju få fina höstfärger. Buskarna behöver alltså ha det mycket torrare på hösten för att sluta växa. Antingen blanda i grovt grus eller ett fint natursingel i jorden, alternativt odla i ren sand 0-8 mm, Nils Åkerstedts metod. Han har skrivit en del bra böcker och Natur och trädgård brukar ha artiklar av honom. Jag ska så småningom också presentera den metoden på min nya blogg. Jag tycker det odlingssättet är bäst på alla sätt.

    SvaraRadera
  8. Hej, hur är dina erfarenheter av buskblåbär nu efter några år? Är det några sorter du kan rekommendera för odling i norr?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla de buskblåbär som vi hade är nu döda, de klarade inte vårt klimat, eller så planterade jag dem på fel plats i trädgården.

      Radera
    2. Det var trist att höra, men man måste våga experimentera lite för att lyckas i bistra klimat. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Själv hoppas jag just nu att fröna jag fått tag i från Gardens North i Kanada ska gro och klara sig undan sorkar, harar och andra hungriga kryp.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.