lördag 19 mars 2011

Trädgårdens bär



Här kommer ett boktips till.
Den här boken kanske de flesta av er redan läst, men den innehåller så mycket matnyttigt att jag måste skriva lite om den med. Kanske den är ny för någon?

För fyra år sedan när denna bok var ny så hade Leif Blomqvist från Finland redan gjort sig känd här hos oss för sitt gedigna arbete med äppelträd, genom att samla in, föröka och sälja ovanliga och härdiga sorter.
Sedan man läst denna bok så förstår man att en trädgård också bör och kan innehålla fler bärsorter än Vinbär, Krusbär, Hallon och jordgubbar för att bli mer komplett som matnyttig trädgård.
Här i boken visas 24 olika bär som fungerar i trädgårdar i nästan hela landet.
Ett efter ett presenteras de olika bären och Leif berättar om historik, olika sorter, planteringsråd, beskärning och underhåll. Boken avslutas med ett kapitel med recept på sylt, saft och bakverk med odlade bär.
Boken är full av vackra färgbilder.

Kanske du tänker att det som man kan äta och sådant som finns att köpa i affärerna inte är nödvändigt att odla i trädgården hemma?
Jag kan ibland få sådana känslor för krävande grönsaker, men för bär känner jag annorlunda. Kanske för att jag bor på en plats med hårt klimat som försvårar möjligheten att ha fruktträd. Många av bärbuskarna / plantorna täcks helt av snön under vintern och ger dem det skydd de behöver från den värsta kylan.
Att berika mina barn med möjligheten att gå runt i trädgården på jakt efter goda bär när de är mogna är en lyx jag gärna vill ge dem. Det är en av orsakerna till att jag lät mig hänföras av denna fina bok.

Många av de bär som presenteras i den här boken hade jag inte mycket kunskap om förut.
Nu har vår trädgård berikats med flera bärsorter ur denna bok, jag har nu på prov planterat in
Sibiriskt björnbär Rubus fruticosus, Saskatoon bär Amelanchier alnifolia, Blåbärstry Lonicera kamtschatica, Amerikanska buskblåbär Vaccinium Angustifolium-hybr, Aronia Aronia prunifolia, Blåhallon Rubus caesius  Vindruva Vitis labruscana och Buskkörsbär Prunus cerasus.
(Klicka på växtens latinska namn här ovan och se den på bild hos Blomqvist plantskola.)
Många fler sorter återstår att testa på vår nordliga breddgrad.
Men Lingon och Hjortron växer vilda runt husknuten så de behöver vi inte odla i vår trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.