fredag 23 augusti 2013

Vaxklocka

Kirengeshoma koreana

En av de vackraste skuggväxterna blommar just nu i vår trädgård.
Det är en planta av Vaxklocka Kirengeshoma koreana som just öppnat sina knoppar.

När de flesta av trädgårdens blommor redan sedan länge blommat över så visar vaxklockan upp sin bästa sida, jag är fylld av beundran när de blekgula klockorna ännu ringer in förhoppning om en lång och skön sensommar.


Kirengeshoma palmata

Jag har under många års tid beundrat den vaxklocka som finns hos våra vänner i Boden (de med den stora manchuriska valnöten).
Jag beundrar denna planta för de vackra bladens skull, och för att den är så pass ovanlig och sällsynt i de flesta handelsträdgårdar, och numera så beundrar jag den även för att plantan är så stor.
Det är två plantor som står där i rabatten och som trivs hur bra som helst, trots att de växer i svenska växtzon 6.
Vaxklockan växer i rabatten norr om huset, så den skuggas hela dagarna.

Wow!

Skuggrabatten i Boden.

När jag så förut i sommar fann just Vaxklocka till salu hos handelsträdgården Smultronstället så fanns ingen tvekan, jag köpte mig en egen planta.
Fylld av förhoppningar av den stora vaxklockan i Boden så har jag planterat vår planta på en plats där marken är fuktig och träden ger skugga.


I flera veckors tid så har jag väntat på att vår vaxklocka ska öppna sina knoppar...


Kirengeshoma koreana
Vaxklockorna har sitt ursprung i Korea och Japan där de växer i skogen, plantorna blir stora och buskliknande.
De blommar som sagt sent på säsongen, plantan i Boden har aldrig hunnit ge mogna frön innan nattfrosten gjort slut på sommarens flor. De är tydligen väldigt känsliga för frost.

Här hos oss är jag lycklig att den nu hunnit öppna sina knoppar innan nattfrosten är här, för nu är frosten nära. Vilken natt som helst kommer frosten bita hårt i våra växter och öppna dörrarna för nästa årstid, hösten.




Ring klocka, ring.
Ring in en tid av förhoppning.
Ännu är det sommar.


10 kommentarer:

  1. Väldigt vackert bladverk och blommorna är också vackra! Den skulle man ta sig en närmare titt på!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. De är jättefina! Tänk om jag hade bara ett litet hörn fuktig jord. Då skulle jag inte tveka.

    Lycka till med inköpet!
    Daniel

    SvaraRadera
  3. Ja, den är sååå vacker.
    Så bra att den blommar fint i er trädgård.

    Har både K.palmata och K.koreana men ingen vill blomma här hos mig fast jag vet att det borde gå. Får nöja mig med det vackra bladverket.


    Trevlig helg!


    SvaraRadera
  4. Så vacker skuggrabatt! Så fint vaxklockans ljusgula blom är tillsammans med funkian.
    /Cika

    SvaraRadera
  5. Men. Ännu en växt jag ser hos dig som jag vill ha. Det här får inte bli en vana. :-)

    SvaraRadera
  6. Jag vill bara berätta att vi här nere i Mellansverige (hörnet Närke-Sörmland-Östergötland) har haft endast 4 plusgrader några nätter då det varit fullmåne. Vi håller andan så att inte frosten blir tidig och tar våra dahlior, petunior med mera.
    Vacker blomma, vaxklockan, för övrigt!

    SvaraRadera
  7. Så fin den är! Har tittat på frön i Impecta flera gånger , men inte kommit till skott. Säkrare att köpa en färdig planta så klart.
    Visst är hösten här. Känner kylan krypa närmare. Vi eldade till och med en kväll.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Victoria Wingårdh4 juli 2014 kl. 16:53

    Hejsan, jag undrar om jag får använda mig av en av diba bilder på vaxklockan?
    tack på förhand. Mvh Victoria Wingårdh

    SvaraRadera
  9. Hej, ja det går bra om du skriver att du hämtat bilden härifrån.
    Hälsningar/Hans.

    SvaraRadera
  10. Tackar, då min inte blommar ännu och moderplantan är en bit härifrån så var det svårt att få tag på en bra bild. Tack än en gång. Mvh victoria Wingårdh

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.