söndag 6 januari 2013

Blåtry


Trädgårdens tråkigaste växter. Plats nummer 8

Vanlig blåtry Lonicera caerúlea

Här i byn där vi bor finns förvildade exemplar av Blåtry.
De första buskarna som kom till byn kom hit via järnvägen, och planterades in i byns vackraste trädgård för ungefär 100 år sedan. Det är därifrån de har spridits med fåglars hjälp, nu finns flera buskar i skogen vid ån där den passerar byn.
Även vid Svanåmyren går flera buskar ännu att se i de övergivna trädgårdarna, och hos en av våra grannar finns stora buskar blåtry i trädgården.

Blåtry var en populär trädgårdsväxt i början av 1900-talet och planterades ofta in vid järnvägsstationer och banvaktstugor.


Blåtry är en buske som utan problem klarar vårt klimat då den är härdig upp till växtzon 8.
Busken har sitt ursprung i nordöstra Europa och Sibirien, och blir ungefär en och en halv meter hög.

Trots att det här är en buske med sin egen historia och som jag inte vill vara utan så känns den ändå hopplöst tråkig. Kanske för att den klarar allt? Torka och skugga är inte något större problem för denna växt.

Vår buske har hamnat i trådgårdens "skamvrå" där skogen tar vid, men den växer tacksamt ändå, inte så långt från en stor björk.
Den hämtade jag från en av Svanåmyrens glömda trädgårdar för kanske 15 år sedan, tillsammans med Blekspirea, som inte heller är någon större utmaning.
De är buskar som snällt överlever här.

Extra tråkig blir blåtry då den har giftiga bär.
En annan buske med liknande bär är Blåbärstry/ Bärtry, men den har ätliga bär och känns betydligt mer spännande än Blåtry.

5 kommentarer:

  1. Hihi, jag tycker din lista är kul! Konstigt att växter kan vara så tråkiga som blåtry, men det bara är så. Den busken säger en verkligen ingenting.
    Om du tittar in på min blogg finns det en överraskning till dig.

    SvaraRadera
  2. Blåtry och blåbärstry...så lika och så olika... bara ett bär som skiljer.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Lika spännande varje gång att titta in och se vilka växter du presenterar som tråkiga.
    Jag håller med dig om att Blåtry är inte så kul buske.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  4. Min syrra som bor i Järvträsk tog hand om en blåbärstry jag hade över ifjol. Den låga Anja som faktiskt är en bra marktäckare. Jag valde en hoper sådana i en ny plantering på kyrkogården där jag jobbade ifjol. Som undervegetation till Dodong ullungrönnar. Bägge får ju fina höstfärger ( och ger bär, sura och söta!) Anja är dyr av någon orsak, men jag har (hade i höstas iaf) rätt många rotade sticklingar:)

    SvaraRadera
  5. En bra "fågelbuske" ! Klipper min till ett stort klot så blir den lite roligare.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.