fredag 24 juni 2011

Midsommarblomster / Skogsnäva

Geranium sylvaticum
Midsommarblomstret är vår vanligaste förekommande näva i vår natur.
Växten trivs bäst på mullrik mark på ängar och i skogar, och den förekommer rikligt i nästan hela vårt land.
Här i Norrbotten börjar de första midsommarblomstren att blomma redan i början av juni månad, men här i byn där jag bor har vi kalla nätter under vår och försommar så därför blommar de som regel vid tiden för midsommar här hos oss.
Jag är förundrad över att växten har fått ett namn som Midsommarblomster då den ju borde ha blommat över på de flesta ställen i vårt land vid tiden för midsommar. Eller har jag fel? Blommar Midsommarblomster även i landets södra del nu?
Den rekordvarma vecka som juni började med har faktiskt för första gången som jag vet om, fått denna växt att nästan vara utblommad nu här i Brännberg.


Under min uppväxt här så kommer jag bara ihåg att Midsommarblomster fanns i kanten av en äng några hundra meter från vårt hus, den platsen skuggades dock av stora tallar vilket gjorde att de lila blommorna slog ut så sent som i början av juli månad.
Jag tyckte att namnet Midsommarblomster var missvisande då de ju aldrig hann med att blomma till den tiden här hos oss.
Kanske var detta den växt som jag först grävde upp och flyttade på. Jag kanske var runt 15 år då en tuva av denna växt fick flytta till ängens soliga sida inte långt från vårt hus.
På den platsen har de sedan dess blommat vid tiden för midsommar och de har även spridit sig in i vår trädgård och fått fäste i trädgårdens utkant.
När vi hämtat växter från Svanåmyrens gamla glömda trädgårdar några kilometer härifrån har det även följt med vita Midsommarblomster. De är speciellt fina.

Ibland kan man finna denna växt till salu i handelsträdgårdar under namnet Skogsnäva.

This is typical Swedish!
Idag är det midsommarafton här i Sverige. Vi är många som är lediga och speciellt för mina bloggläsare från andra länder visar jag en bild från förra årets midsommarfirande. Nu är sommaren som bäst och natten är som kortast. Det har vi firat sedan generationer tillbaka i vårt land.

Jag önskar alla mina bloggläsare en Härlig Midsommar.
Ät gott, dansa och le. Kanske du även hinner njuta av doften från en liten blomma.

2 kommentarer:

  1. Jag önskar dig en helt underbar midsommar!!

    SvaraRadera
  2. Hoppas du har haft en underbart fin midsommarafton!
    Kramar!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.