tisdag 21 maj 2013

Jätteskråp

 Petasites japonicus 'Giganteus' 
Några av trädgårdens mest spännande knoppar har vårt Jätteskråp Petasites japonicus 'Giganteus'.
Förra året var det första gången plantan blommade och min förväntan steg för var dag som knoppen växte sig större.


Tyvärr är blomman inte lika fin som knoppen, blomman påminner bara om en stor utblommad tussilago.
Men bladen är fina, (även om de också påminner om tussilago) de blir större för varje år som går.




Jag har planterat vårt jätteskråp som solitär utanför rabatterna, på den plats där jag samlat stora växter för att försöka skapa lite djungelkänsla. Än är plantan inte så stor, jag hoppas att den växer sig jättelik för jag har sett bilder på sådana plantor med jätteblad.

Jag är förtjust i stora växter, speciellt om de har stora blad, men sådana växter kan vara svåra att hålla i rabatten då de tar för mycket utrymme där.

Jag köpte plantan under namnet Jätteskråp, men är lite osäker på om det är det rätta namnet.
Liknande växter som den här hittar jag under flera olika svenska namn, som stor bitterskråp, jätteskråp och pestskråp.

Blommorna på mycket nära håll.


Nu är nya knoppar på väg upp ur jorden igen, jag är lycklig att den klarat vintern.



9 kommentarer:

  1. Vilken fin knopp! Knopparna ser ju mer ut som blommor än vad blommorna gör...märkligt :) Ha det fint! :)

    SvaraRadera
  2. Knoppen ser nästan lite overklig ut. :)
    Vi har pestskråp som växer vilt här nere hos mig ute i hagen. Men de bladen blir aldrig så stora som de verkar vara hos dig. Så jämfört med dem har du iaf jätteskråp ;)

    SvaraRadera
  3. Hans, I too like the look of large leaf plants. I have put them together into an area I call the Bog Garden to give it a tropical look. There are few large leaf plants that will grow in this zone. When I look through flower catalogues I wish I could grow some of the giant ones - but not here! I have Pesasites japonicus and one other. By the way, I planted all the seeds you sent last week. NOw I will wait to see if they grow this time! Thanks again.

    SvaraRadera
  4. Var köper man denna växt? Jag vill gärna ha storbladiga växter (öskar att gunnera skulle gå att ha här :-)men bor man som jag i Härjedalen är det väl bara att drömma om sådant Din skråp blir jag avundsjuk på. Hur många år har du haft den? Leena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte vårt jätteskråp för tre år sedan hos Barbros perenner i byn Pålberget mellan Älvsbyn och Piteå.
      Hon har mycket spännande i växtväg, kolla hennes hemsida.

      Radera
  5. Skråp är ena roliga växter. Kul att din överlevt vintern.

    SvaraRadera
  6. Bladen har jag sett förut, men aldrig blommor eller knopp! Kanske jag inte missat så mycket : ) Men, bladen är vackra!
    /Cika

    SvaraRadera
  7. Vilken fin knopp.
    Jag har inte sett en sådan växt tidigare.
    Så läcker.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  8. dear hans,
    can you email me your email address.
    i would like to invite you to my blog.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.