onsdag 26 juni 2013

Kattfot

Antennaria dioica

Vid vårt växthus blommar Kattfot Antennaria dioica i hundratal.
De trivs på den torra och näringsfattiga jorden som finns där.


På denna plats har de vuxit så länge jag har bott här, och de har blivit fler och fler under en lång tid.



För några år sedan tänkte vi att de skulle öka i antal om vi lät bli att klippa med gräsklipparen tills de hunnit få färdiga frön, men det gick inte som vi planerat.
När vi väntade med att klippa gräset just där så växte sig gräset högt och skuggade de små bladrosetterna på kattfoten, istället för att bli fler så blev det färre av dessa.
Kattfot är tydligen väldigt ljuskrävande.




Kattfot är vanlig i hela landet men många bestånd har försvunnit eller riskerar att minska då gamla betesmarker växer igen då de ej längre brukas.

Med tanke på hur känsliga våra kattfötter är för lite skuggande gräs så kan jag förstå att hela bestånd snabbt kan försvinna när gräs och sly växer upp på de förut öppna betesmarkerna runt om i vårt land.




Här syns vårt växthus vid 'kattfotängen'.



Min fru plockar några av blommorna just när de öppnat sina knoppar, av dessa binder hon kransar.
Hon berättar att om man väntar för länge med att plocka kattfötternas blommor så skräpar de när de torkat.


Hela kransen hängs sedan under taket i rummet,med blommorna mot golvet så kransen torkar tät och fin.

5 kommentarer:

  1. Har både den vita och rosa på tomten vid sommarstugan I Dalarna. Riktiga skönheter om man går ner på knä och tar sej en titt!

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga kattfot väcker barndomsminnen hos mig! här trivs de inte, skulle kanske gå i den torraste delen av stenpartiet där bara smultron och taklök trivs. En hel "äng" med kattfot låter ljuvigt!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Oj, vad länge sen jag såg kattfot! Måste nog ut och söka. :) /Lena

    SvaraRadera
  4. all those flowers are unusual for me.
    you have such a cute flower blooming all
    over the garden.

    SvaraRadera
  5. Vi hade massor av olika kattfossigar i Mockis, både vita, rosa, brun-vita och lilaaktiga...fast jag tror att fåren har tagit död på dem då de hamnade mitt i fårhagen i fjol. Kanske är det bara temporärt och de kommer tillbaka då de vilat upp sig lite?
    Kransen är jättefin, jag har aldrig lyckats få till en som liknar något, mina brukar bli aldeles sneda :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.