fredag 17 juni 2011

Hjärtbergenia

Bergenia cordifolia
Trädgårdens tråkigaste växter - strax utanför listan...

Det finns en perenn som är härdigare än de flesta andra, blommar med vackra blommor under vår och försommar, och dessutom så är den vintergrön och överlever utan problem i vårt kalla klimat.
Det är Bergenian som uppfyller alla dessa kvalitéer, men trots det så räknar jag denna växt som en av de tråkigaste i vår trädgård. Jag kanske är lite otacksam och orättvis i min negativa bedömning av Bergenian men jag har svårt att finna något som helst exotiskt i denna växt.
Det skulle kanske vara de vackra blommor som kommer under våren och blommar fint en tid.

Bergenia i knopp.


Hjärtbergenia förekommer naturligt i centrala Asien i ett område där Sibirien möter Kina vid Altaibergen.
Jag förundras över att växten överlever så bra här fastän den har vintergröna blad. Det måste bero på dess ursprung.
Bladen ser ofta tilltufsade ut och jag har börjat att slita bort de fulaste om vårarna, och de som kommer för nära någon annan lite kärare perenn.
De stora nästan läderaktiga bladen är fina när de är nya men ser som äldre lite skräpiga ut sedan de missfärgas och skadas av vinterns härjningar. Trots att bladen ibland skadas av kyla och vårsol så överlever alla plantor fint. Kanske detta är trädgårdens härdigaste växt?



Hjärtbergenia sprider sig med krypande rotstockar, men de växer rätt sakta här i vår trädgård så de blir sällan till något problem i rabatten.
Vi har fått våra hjärtbergenior från andra trädgårdar i byn med mycket gamla bestånd.
Det finns bergenior i flera sorter med olika färger, men vi har den gamla trotjänaren -
Bergenia cordifolia här i vår trädgård.



Jag såg dessa blommor en gång i en vas utan de stora fula blad som man annars först förknippar växten med.
Det var svårt att se att det var en bukett med bergenior för tillsammans i en vas var de underbara.
Jag var tvungen att fråga vad de hade i vasen, och blev förvånad av svaret Bergenia.
Sedan den a-ha upplevelsen gillar jag växten bättre än förut.

Jag plockade in en bukett bergenior av de som ännu blommar här för att liksom minnas och visa hur fin Bergenia är att ha i vas.
Känner ni igen de gröna bladen i vasen? Det är inte bergenians egna blad.

Javist, de gröna bladen i vasen är trädgårdens senaste ogräs - Kirskål.
Kirskål växer inte här naturligt utan har följt med någon annan planta hit för länge sedan.
Tyvärr så trivs Kirskål bra även här i norr.
Hoppas ni får en bra dag idag, det skall jag förhoppningsvis ha, för idag börjar min semester...

2 kommentarer:

  1. Ja, man är inte sämre än att man kan ändra sig - men jag håller med dig, det är en ovanligt trist växt. Fanns i vår trädgård när vi köpte stället och ibland blir den riktigt fin men för det mesta ser den ämlig ut uppe på en bergknalle. Eftersom den är omgiven av en fin vildvinsmatta får den vara kvar.
    Hoppas du får en riktigt skön semester!
    Laila

    SvaraRadera
  2. Bergenia! Wonderful plant to have in the garden. It does very well here in Brooklyn, as well as in Boston where I used to live.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.