söndag 19 februari 2012

Pyrolavide

Salix pyrolifolia

I vår trädgård finns ett litet träd som har sitt ursprung i Finland.
Det är Pyrolavide (salix pyrolifolia), som man bara funnit vildväxande i Kemi älvdals norra del.
När man först ser vår lilla buske så kan det vara svårt att se något speciellt alls med den, men tittar man närmare på buskens löv så ser man att de skiljer sig från andra vide-buskar. Löven påminner om asplöv med sin runda form.
Pyrolavide trivs bäst i kalkhaltig jord, men överlever ändå snällt här i vår kalkfattiga jord. Busken skall så småningom bli ett litet träd med pyramidformad topp och kan nå en höjd av 5 meter.
Med tanke på att Pyrolavide är vildväxande i norra Finland så räknas det som fullt härdig i praktiskt taget hela vårt land.
Att hitta information om denna växt har inte varit lätt, men trots att det knappt finns något skrivet om Pyrolavide så beskrivs det i Finland som sällsynt och unikt av några handelsträdgårdar som saluför det.

Här i Norrbotten startade för några år sedan ett projekt att lyfta fram härdiga men bortglömda växter för spridning till plantskolor och handelsträdgårdar.
Pyrolavide är en av dessa växter och det var så jag kom att få tag på vårt exemplar.
Det är Hushållningssällskapet som med hjälp av växter från Försöksgårdens park i Öjebyn vill berika trädgårdar och parker här i norr.
Läs själva i länken här under;

http://www.kuriren.nu/arkiv/2007/06/30/Nyheter/1471341/H%E4rdiga-och-rara.aspx

Jag hoppas att projektet med att sprida sticklingar från Försöksgården lyckas väl och att Pyrolavide planteras in i fler parker och hittar sin väg ut till vanliga trädgårdar också, kanske det sedan korsar sig med andra salix-arter och nya salix hybrider uppstår.

11 kommentarer:

  1. Den viden skulle jag gärna planter hos mig.
    En sådan ovanlig vide får du känna dig stolt över att vara nästan ensam om att ha ivdin trädgård. Och att den får en fin växtform gör ju inte saken sämre.

    Här har vi haft plusgrader och blåst, regnblandad snö. Nu gäller det att hålla koll på taken för det är riktigt tungt.
    Förhoppningsvis så börjar vårvärmen att komma så att vi får fina soliga dagar.Snö och sol det är ju så otroligt härligt.

    Ha en bra dag
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Det var en ny växt för mig igen : )
    Trevlig söndag!
    /Cika

    SvaraRadera
  3. Och kan du gissa vem som hämtade denna växt från finland och sticklingsförökade den och gav till försöksgården? Jo de var jag det! Tycker att den väldigt fin med sina stamblad på sina kvistar. Har faktiskt ingen själv nu efter flytt :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är ju helt otroligt Börje, att du som hämtade växten från Finland skulle läsa det jag skrivit. Berätta gärna mer om hur det gick till om du vill och varför ni valde att hämta hem just detta vide.
      Om du vill skaffa ett eget Pyrolavide så finns sådana till salu hos Astrant plant i Norrfjärden utanför Piteå.

      Radera
    2. Det är inte så konstigt alls. Gick på Tornedalens trådgårdsskola i Vojakalla 90 -92 och åkte då ofta över till finland för att besöka olika plantskolor. Det finns en plantskola som ligger ca 2 mil NO om Torneå, där hittade jag 2 st Salix som jag tyckte var intressanta. Salix Triandra och S Pyrolifolia. Köpt dessa och förökade dom hemma hos mig (Salix är ju lätta att föröka med sticklingar. Pyrolifolian är dock lite besvärlig) Skänkte några av dessa till Elisabeth på försöksgården ( Dom finns i rabatten på väg in till plantskolan) Salix triandra är ganska känslig för snötryck och knäcks eller tyngs ner lätt men den är också fin. Har planterat den på golfbanan i Sävast där jag jobbar. Finns att beskåda mellan hål 2 och 3 där. Länk till plantskolan utanför Torneå: http://personal.inet.fi/yritys/tornionlaaksontaimitarha/Taimitarha/

      Radera
  4. Hej Hans

    Om du vill så kika in hos mig för en award.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Intressant läsning som vanligt.
    Extra kul var att även läsa det Börje skrev om hur det hela gick till.

    Torniolaakson Taimitarha är en superfin plantskola där man oftast hittar något extra spännande att köpa.


    Ang. ditt begränsade bildutrymme så vet jag att man kan göra något i inställningarna för att undgå och få mer. Tyvärr minns jag inte hur...
    Annars tror jag man måste köpa mer utrymme.

    Ha en fin start på veckan!

    SvaraRadera
  6. Spännande läsning och kul att titta in på en för mig ny blogg. Tittade lite och gillar ert växthus, så fint. Jag återkommer. / Pia

    SvaraRadera
  7. Jätte grattis Hans .
    Du kom med i Blomstergave konkurransen.
    Jag har röstat på din pionbild.

    Lycka till
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. alltid interessant å finne frem til nye herdige planter :)

    Og som Gunilla sier over her, gratulerer med finaleplassen!

    SvaraRadera
  9. Hipp, Hipp, Hurra till finalplatsen! Jag kommer absolut att rösta på dig!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.