måndag 24 januari 2011

Äppelträd

Prydnadsapel i blom
Här i byn där jag bor är äppelträden lätträknade.
Under min uppväxt här så önskade jag att sådana skulle finnas här, men det gjorde de inte. Iallafall inget som jag vet om.
Att det funnits äppelträd för länge sedan vid Försöksgården här bredvid har jag hört talas om, men inget sådant fanns kvar då jag var barn.
När mina föräldrar på tidigt 1980-tal gav trädgården den grund den har idag så planterades en prydnadsapel (Paradisäpple) vid husets södra gavel, skyddad från kalla vindar.
Det tog fem år innan det blommade första gången, och blommar som regel varje sommar numera.

Prydnadsapel

1997 fick jag ett äppelträd i present, det var ett "Silva" som jag planterade en bit från prydnadsapeln.
Det klarade en vinter, men andra vintern blev den hittills kallaste här med hela -46 grader kallt.
Stackars Silva, hela stammen sprack sönder och det fanns inget liv i grenarna när våren vaknade några månader senare.
Då tyckte jag mig fått bekräftat det jag alltid misstänkt. Äppelträd går inte att odla i Brännberg.
Men det var före jag hört talas om Blomqvist plantskola i Finland.

Under den tid som Finland hörde till Ryssland så kom härdiga sorter in därifrån, sorter som klarade vintrarna bättre än de äppelträd som före det kommit till Finland från södra Sverige.
Varje handelsträdgård med självaktning här i Norrbotten köper in sådana äppelträd och andra fruktträd från Blomqvist till försäljning numera, vilket är tur för oss som alltid har drömt om att kunna odla fruktträd här.
2006 planterade jag ett äppelträd med ursprung från Ryssland här.
"Borgovskoje", och det har sedan dess övervintrat utan problem. Det skall vara det mest härdiga av alla äppelträd och överlever på platser i norra Finland som är kargare än Brännberg.
Något år senare så köpte jag ett äppelträd av sorten "Korobovka", även det ett äppel med rötter i öst, från Vitryssland för att vara mer exakt. Det har inte klarat vintrarna lika bra som Borgovskoje, men det har överlevt här nu i något år.
Jag planterade även en Kanadensisk purpurapel "Royalty" med röda blad.
Jag var lite osäker på hur den skulle klara sig då jag planterade den på hösten efter att ha köpt den för halva priset. Jag lät den få en plats som var väldränerad på en liten kulle, och den har klarat fyra vintrar bra här trots att det stod att just "Royalty" bara skall vara härdig för växtzon 5.
Den blommade för första gången i juni med några rosa blommor.

Ännu har varken "Borgovskoje" eller "Korobovka" blommat. Kanske det är så att de behöver mer kalk i marken för att orka blomma. Jag har läst att äppelträd vill ha kalk för att trivas. Jag skall testa att slå några hål runtomkring dessa till sommaren och fylla hålen med kalk för att se om det gör någon skillnad.
Det gjorde stor skillnad för ett surkörsbär när jag gjorde så förut.
Frösådda äppelplantor
Jag har även under de senaste åren planterat äppelkärnor och fått egna små äppelplantor som jag har på olika platser runt i trädgården. De har inte än blivit så stora, de största har just blivit meterhöga och de minsta är några decimeter låga, men de är ännu unga. Jag har nu fler än tio stycken som jag planterat på friland.
Kanske blir alla frösådda plantor bara vildäpplen med små sura frukter? Om det vet jag inget, men det var roligt att försöka och se plantorna växa.
För att få äppelkärnorna att gro så lät jag de ligga kvar länge i äpplet tills det skrumpnade och började förstöras. Jag planterade kärnorna i månadsskiftet oktober/november,  pillade ut de mörka och mogna äppelkärnorna och planterade dem i krukor i potatiskällaren. När de sedan började växa på våren så satte jag varje planta i egen kruka, och där fick de växa de första tre åren innan jag planterade ut dem i trädgården.
Kärnorna har jag tagit ur äpplen som kommer från Boden, Siljansnäs och Vasa i Finland. Jag har även tagit kärnor ur butiksäpplen, men de ger inte lika härdiga plantor som de andra.

Äppelträden mellan vårt hus och vårt garage får vara ifred för älgarna

Om klimatet är ett hot mot mina äppelträd så är älgar och sorkar ett lika stort hot. De älskar mina äppelträd och jag gör allt jag kan för att skydda träden. En älg kan på någon minut äta flera års tillväxt.
Om man som oss bor nära skogen så är detta ett problem.
I skydd av höstmörkret vågar sig älgarna fram till trädgården. Älgarna har ännu inte vågat sig fram till träden mellan vårt hus och garaget, men de övriga utsätts för älgbesök.Det enda som räddar äppelträden från dem är att spruta på något som älgarna tycker illa om, sorkarna avskräcks genom att tömma illaluktande och använd kattsand vid trädet. Jag skyddar även med gnagskydd av plast runt stammen.
Många andra har problem med Rådjur i trädgården, men här är de så sällsynta att de inte utgör något problem.

Ibland får jag frågan om när den rätta tiden är för att beskära äppelträd här i norr. Jag brukar svara att om det alls är nödvändigt att skära i äppelträden så har jag hört att man kan göra det i juli månad, eller under den första halvan av augusti.
Om man beskär på våren bildar trädet mängder med vattenskott som har svårt att hinna avmogna och förvedas före kylan kommer. De fröser sedan bort under vintern.
Jag har inte än vågat beskära något av våra äppelträd. Jag är rädd att skada dem så det påverkar övervintringsförmågan. Hos oss är jag glad att de alls överlever vintern.

Till sist så länkar jag till Blomqvist plantskola i Finland så du själv kan läsa mer om de härdiga ryska äppelsorterna.

http://www.blomqvistintaimisto.com/index.php?item=special&maincat=home&lang=sv


'Gyllene Kitajka' med fin höstfärg en morgon efter nattfrost.

Uppdaterat januari 2012;

Våren 2011 slog jag hål med järnspett runt flera äppelträd och fyllde dessa hål med kalk, detta för att höja ph-värdet runt äppelträden. Inget av ät-äppelsorterna gav någon frukt i år, men prydnadsaplarna gav frukt, den äldsta har aldrig fått så mycket frukt förut som i år.
Jag köpte även ett nytt äppelträd, 'Gyllene Kitajka' som skall vara ett mycket härdigt äppelträd.
Frukten skall bli gyllengul och smaka som marmeladkarameller.
Sorten härstammar från Ryssland och kan ha kinesiskt påbrå.
Jag hoppas så att trädet skall klara vårt kärva klimat.

Sommaren 2012 så gav äppelträdet 'Borgovskoje' sina första äpplen.
Nu måste de bara hinna mogna innan de blir djupfrysta;

'Borgowskoje'



Järnvägshängapel Malus prunifolia 'Hyvingiensis'

11 kommentarer:

  1. Blomqvist har många olika sorters Äppeltråd för våra 'kallhål' kul tt du prövar lite olika sorter. Både Astrant plant, Barbros perenner och Blomsterlandet är återförsäljare till Leif.
    Hans! Är du medlem i STA?
    http://www.tradgardsamatorerna.nu/
    om inte borde du gå med, sen även tillhöra Övre Norrlandslretsen
    http://www.sta-ovrenorrland.se/index.html

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om STA. Jag vet inte än vad de gör och så men får ta reda på det.
    Det är tur för oss att det numera är så pass lätt att kunna köpa dessa härdiga äppelträd här i Norrbotten. Ha det bra / häls. Hans

    SvaraRadera
  3. Hej Hans!
    Du får 4 trevliga tidningar med många bra artiklar om växter osv. Sista numret innehåller en frölista på.. i år ca. 3000 olika sorter som du får köpa från för 4:-/port. Är du sedan med i övre Norrlandskretsen får du en tidning som heter Hjärtbladet. Där kan du läsa om allt som händer inom trädgårdens värld som, trädgårdsvandringar, resor, möten, föreläsare osv. Har själv varit medlem i drygt 10 år :=)

    SvaraRadera
  4. Jag tippar på att dina äppelträd som du odlat från kärna kommer smaka surt... Men varför inte ympa på en gren så du får smaskiga äpplen?

    SvaraRadera
  5. Hej Martin, jag har testat det där med att ympa in kvist från bättre äppelträd på ett av mina små frösådda. Det misslyckades totalt. Jag kanske inte kan alla knep i ympandets konst eller så är vårt klimat för torrt och kyligt för att ympen skall växa fast.
    Kanske jag måste lära mig mer om detta och göra ett nytt försök nästa år?
    Vi får se...

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag planterade två äppelträd i somras, Borgowskoje och Sokerimon. jag unnade mig också ett päronträd, Olga, som är mycket härdigt. Skall klara zon 7. Dessutom en Lettisk låg och en Huvimaja. Nästa år skall jag köpa Wasa päron och så skall jagtesta Zilga, Vi får se hur det går! När jag växte upp ansågs orten vara ett kallhål och sonen närmare 7 (1 mil inåt landet från Rosvik räknat). Idag är den nog mer att betrakta som zon 6, kanske lite bättre. Vintrarna är ju inte lika stränga och höstarna betydligt längre. Det är dock väldigt roligt att man kan odla frukt även i nordliga Norrbotten och Blomkvists plantskola får man vara evigt tacksam för.

    SvaraRadera
  7. Hei, bra og høre at det finnes epletrær som tåler harde vintrer. Selv bor jeg nesten på fjellet i Norge. Vet du hvor det er mulig å skaffe frø til Borgovskoje? Hilsen Trygve

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag vet inte om man kan köpa frö från Borgovskoje, men sådana träd finns säkert att köpa i (eller att beställa till) plantskolor även i din närhet (?)
      Kanske någon som läser detta har gott om sådana äpplen och kan skicka frö till dig?
      Om några år kanske våra träd ger mer frukt än vad de gör nu...
      Äppelträd på fjället, ja varför inte, denna sort klarar ju livet i norra Finland (och även här i Brännberg) så det är nog värt ett försök.
      Lycka till.
      Hälsningar/Hans

      Radera
    2. Hei, har du frø fra trærne dine nå? Umulig å få tak i dette i Norge.
      Hilsen Trygve

      Radera
    3. Nej, tyvärr så har vårt 'Borggowskoje' endast än gett ett äpple för några år sedan. Om det ger frukt till hösten så skickar jag gärna frön, men just nu så har jag inga alls.

      Ser att just Borgowskoje är slut hos Blomqvist plantskola, men håll koll, de kanske får in fler som du kan köpa och få levererat till Norge. Det är ju bättre att börja med ett stort träd.

      Lycka till/Hans

      http://www.blomqvistintaimisto.com/index.php?item=plant&maincat=fruittrees&subcat=apple&lang=sv

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.