söndag 16 september 2012

Lundaralia

Aralia racemosa

En av de nya växter som finns i vår trädgård är Lundaralia Aralia racemosa.
Den stora växten ger intryck av att komma från betydligt sydligare breddgrader, men det här skall vara en riktig tuffing som klarar vårt kalla klimat utan problem. Plantorna har klarat en vinter utan att ta skada.

Lundaralia har sitt ursprung i Nordamerika och påminner med sitt växtsätt en del om en Trolldruva, men den blir betydligt högre än en sådan (även om våra ännu är rätt små) här i norra delen av landet ska lundaralian bli ungefär 160 centimeter hög. I varmare klimat ska den kunna bli ännu högre än så.
Precis som trolldruvor så blommar lundaralian och sätter frö, men den blommar sent så några frön lär inte hinna mogna i vår trädgård i år.



När jag såg en lundaralia för första gången så blev den direkt en av mina nya favoritväxter.
Det gröna frodiga bladverket ger en lummig grönska som jag gärna vill ha i vår trädgård.

Nu har nattfrosten satt stopp för årets grönskande lundaralior i vår trädgård, de hade nog önskat sig en lång och varm höst, men det är ju inget jag kan bjuda dessa på i vår trädgård.
Nej, frosten för någon natt sedan fick dem att sloka totalt.
Tur att jag hann fotografera just före det frös.



Frostnupen Lundaralia.

Vi har två plantor av lundaralia i vår trädgård, de kommer från Berit med bloggen My rented garden, och från Helene med bloggen Tankar om och från min trädgård.
De har berättat om lundaralian tidigare, här kan ni läsa det som de har skrivit:

http://myrentedgarden.blogspot.se/2010/03/lundaralia-aralia-racemosa.html

http://helenstrdgrd.blogspot.se/2011/09/lundaralia-aralia-racemosa-frosadd.html

För mig är ännu Lundaralia en relativt okänd favorit, jag hoppas våra plantor vill stanna kvar många år till i vår trädgård, så jag får lära känna dem bättre.

2 kommentarer:

  1. Ja visst är dom härliga, kul att dom klarar sig hos dig också. Vi har A. Schmidtii den har klarat 2år, A. Sun King är ny i år, + några frösådda À. elata får övervintra i källaren dom är bara 10 cm och redan väldigt taggiga.
    Ha det bra!
    Ulrika

    SvaraRadera
  2. Jag gillar ju dessa massor:) har just nu 4 olika sorter som övervintrat bra:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.