onsdag 17 augusti 2011

Blåbär

Vaccium myrtillus
Blåbär växer vilda i hela vårt land och är en av de vanligaste förekommande växterna i skogarna. Bären växer på lövfällande dvärgbuskar som trivs bäst på näringsfattig mark.
Blåbärsriset föredrar en något torrare växtplats, men växer även där det är fuktigare mark, och det är tur för i år när sommaren här i Norrbotten varit så varm och torr så finns ändå Blåbär att hitta där det är lite fuktigare.
Bären är egentligen svarta men omges av en vaxhinna som ger bäret dess blå färg. Ibland saknas vaxhinnan och de blåbären blir svarta. Det förekommer även vita Blåbär på några få platser i vårt land, men de är mycket sällsynta.


Det växer vilda Blåbär i trädgårdens östra hörn. En liten ruta bakom vår lekstuga har kvar skogens fauna, där blev aldrig någon gräsmatta anlagd när trädgården fick sin form för länge sedan.



I vår trädgård har vi förra året även planterat in Amerikanska buskblåbär.
Vi har provat sorterna Northsky och Northblue. De har övervintrat men ger inte några bär i år.
Jag har planterat dem i kemiskt sur jord i skyddat läge, kanske det blir bär nästa år?
Jag kanske skriver om dessa vid något senare tillfälle, här visar jag bara vårt vanliga Blåbär.


Blåbär har sedan länge varit ett viktigt bär för hushållen i vårt land. Att koka sylt, saft, soppa eller kräm av bären är fortfarande vanligt. När bären är färska så kan man använda dessa till fyllning i vetedeg, det blir Blåbärskaka, eller Blåbärsbulla som den kallas för ibland.

God Blåbärskaka från konditori Opalen i Boden.
Av färska bär kan man även göra Blåbärsvin.
Här i Brännberg finns ett muntligt berättat recept på Blåbärsvin.
Det är ett Solvin som folk gjorde förr här i byn, jag tycker det är viktigt att traditionen förs vidare från generation till generation och vissa år så gör även jag lite Blåbärsvin.
Blåbär som inuti har ett rödfärgat fruktkött ger vinet en härlig färg. Det är inte svårt att göra detta vin själv, förutsatt att man har tillgång till färska Blåbär.

Blåbärsvin
Fyll kallt vatten i en flaska som rymmer ungefär en liter.
Pilla ned färska Blåbär i flaskan. Ungefär ett glas fyllt med bär. ( ca 3 dl.)
Stäng flaskan ordentligt, och ställ flaskan i ett fönster, gärna så solen får lysa på flaskan.
Där skall flaskan stå i tre veckor.
Det jäser lite i flaskan så man måste kolla så att korken sitter kvar på flaskan, annars finns en risk att korken flyger ur flaskan och halva rummet får en ny färg av allt Blåbärsvin som då sprutar ut.
Det har aldrig hänt mig men jag har hört talas om de som fått måla om efter att Blåbärsvin 'exploderat'.

Efter tre veckors tid har vattnet fått en vacker mörkröd färg och då är det tid att sila bort bären från vinet.
När detta är gjort fyller du i lika mycket socker i vinet som de Blåbär du använt. Blanda väl och fyll vinet i rena flaskor och förvara det svalt.
Något riktigt vin är det ju inte förstås, det innehåller knappt någon alkohol och det smakar väldigt sött.
Jag blir så nostalgisk av denna smak.


3 kommentarer:

  1. Åhhh, nu blev jag sugen på blåbärsbulla. Eftersom jag inte plockar bär får jag kolla i frysdisken på ICA om dom har blåbär :=)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Wow, I just had blueberries for supper tonight. They really are good. I must ask, at the top of your Blog you mention that you are in zone 7. Here on Lake Michigan the gardens are in zone 5. I did not realize that you were that much warmer of a zone. Am I reading that correctly? In any case, nice to visit you again. Jack

    SvaraRadera
  3. Vad spännande med Blåbärsvin. Det har jag aldrig smakat, ska spara ditt recept.
    Jag är en riktig blåbärsfantast, men gillar inte att plocka dom. Tur flitiga thailändare finns, 20 kg inhandlat och vintern är räddad :)
    Har också inhandlat en amerikansk blåbärsbuske i sommar:)
    Ha det gott/Stina

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.