söndag 19 juni 2011

Porslinsveronika

Veronica gentianoides
Porslinsveronikan härstammar från ett område från nordvästra Iran till norra Turkiet . Den så till synes fragila växten är en riktig tuffing, för hos oss i Norrbotten överlever den utan problem från år till år.
Vi har fått vår Porslinsveronika av några grannar och under några års tid så har den spridit sig så pass att vi nu själva börjar dela med oss av växten till vänner.
Växten sprider sig med rotskott och kan med tiden bilda mattor av gröna bladrosetter.

Det här är en växt som blommar med ljusblå blommor, intensivt under en kort tid på försommaren, för att sedan endast vara kvar i trädgården som små låga mörkgröna bladrosetter, efter att jag klippt bort de överblommade blomstänglarna.
Porslinsveronika trivs bäst i mullrik god trädgårdsjord.

De ljusblå blommorna blir mitt bidrag till tävlingen X-faktor hos norska bloggen Moseplassen.
Jag fotograferade när solen gick ned sent en sommarkväll, ni vet en sån där kväll när det är så vackert att man inte förmår att gå in.



9 kommentarer:

  1. Hej Hans!
    Porslinsveronikan är en jättesöt perenn.
    Blommar nu hos mig, har även den variegerade.
    Önskar dig en härlig dag!

    SvaraRadera
  2. Porslinsveronikan känner jag inte till, ser skir och fin ut! Hoppas du fått det där regnet jag skickade upp till er!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Tack för regnet Laila. Nu slipper jag vattna på flera dagar. :o)

    SvaraRadera
  4. En flott plante, og så bra at den klarer seg oppe i det kalde nord! Bor dere langt fra Luleå? Der er i alle fall utrolig flott om sommeren :)
    Lykke til!

    SvaraRadera
  5. Det er alltid interessant med planter som tåler kalde vintre. Jeg tror jeg må se nærmere på denne til skogshagen min.

    Lykke til!

    SvaraRadera
  6. En nydelig kandidat. den har så nydelig små blomster og vakre teninger.

    Lykke til i X faktor:-)

    SvaraRadera
  7. så nydelig :) Herlig lys du har fanget også

    SvaraRadera
  8. Det er en meget smuk og fin plante :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.