torsdag 6 september 2012

Månskenshortensia

   Hydrangea paniculata 'Praecox' 

Vår Månskenshortensia har nu överlevt ett år och den blommar nu för första gången med några blommor.
Den har ju bara precis börjat att öppna sina knoppar, men jag är så otålig och vill visa den nu istället för om någon vecka.
Vem vet om nattfrosten då gjort slut för månskenshortensians blommor...

Den kanske inte är så vacker jämfört med andra hortensior men ser, och den är inte så stor ännu, men den är trots allt vid liv.
Jag har ju förut testat Syrenhortensia, men de har inte överlevt här. Därför är det extra roligt att en hortensia nu blommar i vår nordliga trädgård.



Månskenshortensia skall vara fullt härdiga upp till svenska växtzon 5, här är det ju lite kallare än så, därför är jag glad att denna hortensia nu börjat blomma i vår trädgård, där nu björkarnas löv sakta men säkert gulnar och ramlar till marken.



Ibland kallas Månskenshortensia även för Tidig syrenhortensia.
De blommar under sensommar och höst, men jag undrar varför de kallas för Månskenshortensia?
Är de så att de vita blommorna tycks lysa i mörkret när de träffas av månens sken?

Jag gick ut för att se hur pass synliga de var i mörkret, jag fotograferade utan blixt, och i det svaga skenet av en lampa så såg man de vita blommorna ganska bra i mörkret.


Månskenshortensia i ljuset av fejkat månsken...

7 kommentarer:

  1. Så bra at din hortensia blomstrer! :-)

    SvaraRadera
  2. jag har ingen aning varför den kallas det en har grubblat själv:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Beautiful delicate flowers, very joy. I am greeting

    SvaraRadera
  4. Fin hortensia!
    Ser att du också fått ryska följare som skriver underbara googleöversatta komentarer:)

    SvaraRadera
  5. Grattis! Roligt att den klarar sig hos er! Jag har bara hört namnet tidig syrenhortensia..Månskenshortensia låter mycket finare!
    /Cika

    SvaraRadera
  6. Underbara vackra Månskenshortensia.....
    En ljuvlig blommande buske under sensommaren/tidig höst.
    Fint att den växer och blommar även i er trädgård.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  7. Så mycket vackra blommor du har i din trädgård, det är roligt att se för en som inte har gå gröna fingrar.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.