söndag 1 januari 2012

Toppklocka

Campanula glomerata
Under min uppväxt här på gården så frågade jag en gång om några blad som envist växte upp vid en brunn varje år.
Jag fick svaret att det var några blommor som min farmor planterat för länge sedan, ingen orkade då pyssla om blommorna längre utan de klipptes av med gräsklipparen varje gång gräset klipptes.
Och så höll vi på under nästan 30 år tills min fru flyttade hit.
Sedan hon fått syn på de små envisa bladen ufärdade hon klippförbud just på den platsen.
Numera blommar det blå toppklockor där varje sommar.
Dessa är trädgårdens äldsta perenn, med en oslagbar förmåga att överleva klimat och gräsklipparfasoner.


Toppklocka härstammar från Europa, Kaukasus och Iran, men är även vildväxande i de södra och mellersta delarna av landet.
Här i Norrbotten är den till synes mycket långlivad, och trivs allra bäst på en solig växtplats med ganska torr men näringsrik jord.
Man skall nog tänka sig för innan man planterar denna växt i rabatten, då den kan konkurrera ut små och beskedliga växter på bara något år.
Jag har gjort det misstaget i en av rabatterna. Toppklocka är lika svårt att bli av med som Kirskål.
Man får istället försöka att njuta av dem om de väl etablerat sig i rabatten.

Campanula glomerata 'Alba'
Vi har även några vita toppklockor.
Jag tycker att de vita är speciellt fina, men de trivs inte så bra. De blå blir fler och fler för varje år, med de vita är det nästan tvärtom. Kanske de behöver mer kalk? Toppklocka skall föredra kalkrik mark.

Bilden här under har jag fotat vid ett ödehus i skogen, där var det länge sedan någon bodde.
Huset är en ruin nu, men ännu orkar några toppklockor blomma där fastän att skogen växer sig tätare för vart år som går över den forna trädgården.
Jag låter Toppklocka ringa in det nya året.
Med toppklockans växtkraft i tanken så önskar jag alla en god fortsättning på det nya året.
Må alla våra nya växter bli lika långlivade som vad toppklockorna är.

11 kommentarer:

  1. Gott Nytt År !!!!!!Jag ser fram emot ett nytt år med din härliga blogg.

    SvaraRadera
  2. Toppklocka har blivit ett veritabelt OGRÄS som helt har tagit över en del av gräsmattan här på Frösön.
    Vi klipper så där blir det inga blommor men bladen tar över och snart har de vunnit över gullvivor, pträstkragar, backnejlika mm
    Funderar att täcka med svart plast några år.....
    KW

    SvaraRadera
  3. Jag gillar toppklockan, det är fullt av dom här på torpet också....Påminner mig om min barndom och uppväxt.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  4. De är fina men många klockor har en tendens att ta över i trädgården. Jag kör på odlade sorter - de är inte lika spridningsbeägna.

    SvaraRadera
  5. En sån tur att din fru kom och väckte klockan ur sin vegeterande törnrosasömn. Gott nytt år önskar Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Gott Nytt År, Hans. Ser fram emot att se din trädgård i 2012.

    SvaraRadera
  7. God fortsättning Hans på det nya året.

    Ja, Toppklockan är en söt växt som man lätt kan 'falla' för men... man bör tänka sig noga för pga. spridningen.
    Det är inte helt fel att den även kallas för 'byaskvaller' :=)

    SvaraRadera
  8. Toppklockor är verkligen överlevare! Jag har ofta stött på dem vid gamla gårdar där man endast kan ana att här finns nog en gammal husgrund :)
    Ha en god fortsättning på det nya året! :)

    SvaraRadera
  9. Hej Hans velkommen i min franske have.
    Danmark er jo også begrænset når man som jeg drømmer om en fransk have og Nordsverige giver nok udfordringer udover det vanlige, men der er andre der overvintre eksotiske vækster i Midt og Nordskandinavien, måske du kan hente inspiration der hos andre svenske havebloggere. Ellers vil 4 lag bobleplast og måske 4 kvm rum nok være til at holde frostfri.
    Ellers må man være pragmatisk og vælge kun hårdføre planter.

    Henrik

    SvaraRadera
  10. Fick toppklocka av en vän i Halland. Jag planterade den bland anda perenner och upptäckte för sent hur bra den trivdes där. Som sagt likt kirskål. De sprider sig snabbt.
    Tyvärr ser jag sällan dem i full blom, för rådjuren äter upp blommorna med god aptit.

    SvaraRadera
  11. Toppklocka fanns också kvarstående i den trädgård som vi nu tagit över i Bergslagen. Den är blå men jag skulle inte ha blivit besviken om de också hade varit vita. Tycker de är så vackra.
    Kristina

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.