måndag 29 juli 2013

Hänggran

Picea abies 'Inversa'

Efter det senaste årets bakslag på trädfronten i vår trädgård då klimat och älgar orsakat död och förödelse, så har jag nu skaffat ett träd som ska klara sig bättre än de veka och välsmakande lignoser som försvunnit.
Det nya trädet är en Hänggran, picea abies 'Inversa'.
Den är en vanlig gran med hängande grenar som borde klara vårt klimat bra samtidigt som ju älgarna avskyr gran, de äter på mycket, men vår gran har de aldrig ens funderat att tugga på.
Denna gran blev därför en het kandidat i handelsträdgården, ett köp gick inte att motstå.


Det fanns bara ett litet obetydligt frågetecken som surrade bland mina tankar när jag betalade denna gran, inte vart jag skulle plantera den, nej sådant löser sig alltid, utan det var tanken om hur i allsin dar en cirka 170 centimeter hög gran skulle få plats i en välfylld bil där familj och resväskor + kassar av allehanda slag redan tagit i praktiken allt utrymme.

Mina barn hade nog stått ut att åka 30 mil med ett mjukt lövträd hängande över sig, men hur skulle detta gå, det här är ju en gran med vassa barr. Vassa barr som kan få de mest förstående barn att tappa tålamodet.

Men problem är ju till för att lösas, och sedan den hängande granen paketerats in i ett stort badlakan så gick den fint att lägga in i bilens bagageutrymme.
Den del av granpaketet som stack fram vid barnen orsakade inga klagomål alls.

Här under ser ni en bild från handelsträdgården hur denna hänggran kan bli om något år, ett litet träd med skulptural form.


Denna hänggran köpte jag på handelsträdgården Smultronstället i Umeå, vi fick plats med två växter till, men de berättar jag om en annan dag.

Ha en härlig dag!

3 kommentarer:

  1. Lycka till med nykomlingen! på plantskolans bild ser de ut som må troll!
    Trädbrist har vi inte här - bara på den inhängnade delen av tomten finns uppemot hundra träd som är över tio meter höga!
    Apropå träd, minns du att du skickade mig några skott på er tålig sälg? Och att jag så småningom meddelade att de inte såg ut att ha tagit sig? Lät dem stå kvar i jorden och i år har ett skott tagit fart och är nu väldigt frodigt och ca en meter högt! Ska ta en bild vid tillfälle och skicka. Tack än en gång för sticklingarna!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Hej Hans!
    Härligt med ett roligt barrträd! Det finns ju så många fina granar. Håller tummarna att ditt nyförvärv bor in sig i din trädgård och ger den glädje som bara en gran kan ge;)! Själv är jag grantokig!/Anja

    SvaraRadera
  3. Läcker, läcker, superläcker!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.