onsdag 8 februari 2012

Ullvide

Salix lanata
Om du i din trädgård önskar någon mindre buske med silverfärgade blad så är just Ullvide Salix lanata ett bra val.
Med sin ljusa färg så drar den blickarna till sig och på våren blommar den med stora guld-ulliga videkissar.
Den är dessutom härdig i praktiskt taget hela landet.
Vi har vi ett litet Ullvide i vår trädgård.
Busken är inte så gammal, den fick ersätta vår förra planta som brändes upp av värmen från en lastbilsmotor-fläkt som stod igång på samma ställe för länge en sommar.
Det återstod bara nakna mörka pinnar av den busken och gräsmattan runtomkring blev brun resten av den sommaren. Det var en sorglig syn, men inget att göra åt när skadan var skedd. Jag bara klippte ned de brända grenarna med en sekatör, jag är en sådan person som ständigt hoppas på att det som ser helt dött ut ändå någon dag skall visa ett livstecken. Därför fick roten vara kvar.
Jag åkte till butiken Blomsterlandet i Luleå och köpte en ny planta, för sedan jag provat denna vackra och härdiga buske så ville jag ha den i trädgården.



Ullvide växer naturligt i vår fjällkedja och vill ha kalkhaltig mark för att trivas bra, så jag har kalkat lite på den plats där vårt Ullvide växer. Ullvide växer som buskar med breda och äggrunda blad som är gråludna på båda sidorna, även unga kvistar är ullhåriga.
Det mest i ögonfallande med denna växt är blomningen på våren samtidigt som lövsprickningen.
De långa upprätta blomhängena/videkissarna är då skimrande gul-ulliga.
De olika buskarna i salix-släktet har en förmåga att korsa sig med varandra så det finns olika varianter av ullvidet på vissa ställen.
Ullvide växer vild på spridda platser i vårt landskap, de är vanligare ju närmare man kommer den geografiska gränsen till Lappland. Här närmare kusten är Ullvide sällsynt, kanske för att de inte trivs i skogens skugga utan vill växa på soliga öppna vidder, något som är bra att tänka på vid valet av växtplats i ens egna trädgård.

Sommaren som var upptäckte jag att det börjat att växa upp nya skott från vårt gamla sönderbrända Ullvide, den som jag nästan gett upp hoppet om. Snacka om seglivad och härdig buske!
Nu har vi två plantor av Ullvide, (även om den ena ännu är mycket liten) inte illa alls.

4 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir när du skriver om blomningen, då har jag något att se fram emot i vår. Jag köpte två plantor av Ullvide i höstas. Tyckte de såg så vackra ut med sina mjuka blad.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Den är fin den!!!
    Ha en alldeles underbar onsdag!!

    SvaraRadera
  3. Kul! Och visst är det fashinerande att växterna klarar så mycket mer än man tror. Vi har också upptäckt det på flera sätt. Ullvide låter som en intressant buske att prova på vår topp här i Landvetter....kanske inte Norbotten direkt men den kan nog göra sig fint här också!///Sanna

    SvaraRadera
  4. I tried this plant in my garden in New Hampshire several years and killed it. I am going to give it another try. Thanks for bringing it back to my attention.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.