tisdag 11 januari 2011

Spjutkakalia

Parasenecio hastatus
I vår trädgård finns en växt som kan blir mer än två meter hög. Det är en Spjutkakalia, eller Finsk cacalia som jag kallade den förut. 
Jag hade först planterat växten väldränerat då jag inte visste hur härdig den var, men en ovanligt torr sommar för några år sedan höll på att knäcka den.
Jag grävde upp delar av den och planterade på olika ställen i trädgården, och där det är fuktigt där trivs den bäst.
Denna växt kan inte ståta med de vackraste blommor precis, det är inte för de blekgula blommor som denna växt lockar, utan för sin höjd och sina speciella triangelformade blad.


Vi har många trädgårdsböcker, men nästan ingenstans finns att läsa om denna växt. Kanske att den inte är fin nog för att vara med eller är den så pass ny i landet att litteraturen ännu inte hunnit med?
Jag har hittills bara funnit den omnämnd i boken "Trädgård i kallt klimat"(Natur och Kultur, 2009) av Maria Sandström.
Kanske den är ett ogräs någonstans, men här i Brännberg växer den rätt beskedligt och övervintrar utan problem.
Den är dessutom enkel att ta rotskott av.






På hösten flammar kakalian i gult.

3 kommentarer:

  1. Den har jag då aldrig sett!!!!!
    Rätt fräck!

    SvaraRadera
  2. Häftiga blad! Har aldrig stött på den i någon trädgård men kan tänka mig att den är fin i rätt sällskap.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Hej Hans!
    Ja, Cacalian är en jättefin bladväxt, för som du säger är blommorna inte höjdpunkten.
    Fick en annan sort Cacalia som kom från ön Sachalin, den är lägre har mer ljusgröna blad.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.