torsdag 27 mars 2014

Nummer två, ute nu.


Här om dagen kom det nya numret av tidskriften Trädgård norr.
Jag blir alltid lika glad när det händer, och då finns det alltid något att läsa om.

Norrland, sett från norr...

Den här tidningen kanske främst vänder sig till trädgårdsintresserade i landets norra delar, men den kan helt klart tillföra och inspirera alla. Jag menar, jag själv kan ju läsa om trädgårdar i England och Frankrike och känna att det ger mig mycket, trots att jag knappast kan kopiera det jag ser till vår egen nordliga trädgård.
Så trädgårdsfolk i söder, denna tidning är för oss alla.


När jag börjar bläddra i tidningen möts jag av alla de underbara bilder på dagliljor från Ingrid Moholms trädgård i Piteå.
Hon samlar på dagliljor och ger här tips på hur man ska göra för att de ska trivas och blomma.

Sedan följer reportage från Arboretum norr i Umeå och Kulturbotaniska trädgården i Lycksele.
Två platser som jag gärna besöker när jag tittar förbi i trakten.
Här kan jag nu läsa mer om de båda, och inser att jag långt ifrån sett allt, än finns mycket kvar att utforska där.

Jan Andersson fortsätter i detta nummer att berätta om fåglar i trädgården och vi får också se och läsa om Sune Isakssons trädgård i Överkalix.
Till sist så kommer krönikan, som jag fått nöjet och äran att skriva även denna gång.

 
Läs krönikan här:
 
Det var länge sedan sist.
 
Vår trädgård täcks ännu av snön och det vita snötäcket har täckt rabatter och odlingar så länge att jag nu nästan glömt bort vad som finns där under.
Trots att vädret denna vinter under en lång tid har varit ovanligt milt så har de varma vindarna inte räckt till för att smälta bort den snö som finns.
Det känns ändå bra att snön ligger som ett skyddande täcke över perenner och lökväxter under den tid av året som det är vinter, då slipper de utsättas för så stora temperaturväxlingar.
Våra buskar och träd får däremot sin dos av kyla varje vinter, de flesta av dessa är så stora att snön inte förmår att täcka dem, och därför utsätts de för ett minst sagt omväxlande väder om vintern.
Det är inte alltid kylan som är boven i dramat om en växt dör. Det kanske är tvärtom, det är de milda dagarna om vårvintern som ställer till problem för träd och buskar med tveksam härdighet.
När varma vindar drar fram och lockar trädens knoppar att slå ut, trots att roten ännu står i frusen jord och det är då skadorna kommer.
När grenarna inte kan få det vatten de behöver från roten så torkar de ihjäl, och att vattna igång en växt som står i frusen jord är inte det lättaste, det är nästan omöjligt.
 
Ett knep som jag testat förr är att skugga grenarna på känsliga träd och buskar med säckväv, för att de inte ska stressas igång för tidigt om våren, men i år har jag inte några sådana planer.
Mina försök att rädda känsliga lignoser i trädgården har oftast slutat i fiasko, det gör inte så stor skillnad om de skuggas med säckväv eller inte.
De träd och buskar med tveksam härdighet har en hård tillvaro i vår nordliga trädgård, men några av dessa överlever nätt och jämt och ger mig en ny anledning att vilja testa fler sydländska lignoser i vår trädgård.
 
Så här års så vaknar trädgårdsintresset när man ser det utbud av fröer som finns att köpa i olika butiker, det börjar åter klia i den förut så aktiva odlarnerven, den har varit lugn fram tills nu. Risken är förstås stor att jag även i år köper hem på tok för många fröpåsar, viljan att odla är ofta större än orken och möjligheten.
Vi har en låda där vi lägger alla frön och ibland hela orörda fröpåsar som blir över från en säsong, när jag ser på allt som finns där så tänker jag att vissa av dessa går säkert att använda i år, men det mesta har blivit gammalt och borde slängas.
Kanske jag strör ut dessa gamla frön på någon plats där de sedan får växa som de vill.
Jag ska försöka att besinna mig när det blir dags att köpa årets fröpåsar, jag ska inte köpa för mycket i år.
Förutom några påsar med tagetes så ska vi bara köpa ringblomma, blåklint, kornvallmo, sideneterneller och så förstås även borstnejlika.
Solrosor måste ju barnen få så, och det var länge sedan vi hade blomman för dagen.
Lite grönsaker ska vi väl också ha, dill och sallad, men även morötter, rädisor, kålrabbi och så förstås sockerärtor. Barnen älskar sockerärtor och det gör jag med.
Problemet är ju bara att det mesta av detta skall sås under några få veckor i maj, och det trädgårdsland som vi har är ännu bara halvfärdigt.
Redan nu så inser jag att risken finns att det kommer att bli fröpåsar över även i år. Fröpåsar som jag inte hinner med att så under den korta tid som är tid för sådd.
Men då är frågan om jag för den skull kan besinna mig när det är dags för årets inköp av fröpåsar. Det är tveksamt.
 
Kanske det även i år blir en besinningslös vår bland butikens hyllor med fröpåsar…
 
---

Om du är intresserad av att prenumerera, kan läsa om hur man gör på tidningens hemsida:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.