onsdag 30 oktober 2013

Höstsilverax

Actaea simplex 'Brunette'

Jag hoppades att vårt höstsilverax skulle hinna blomma i år då hösten var ovanligt mild, nattfrosten kom sent och våren var varm, men de stolta blomstänglarna böjde sig även i år för frosten, och bladen vissnade.


Ja, det är ju inte så mycket att göra åt, höstsilverax är ju som bekant en av de växter som blommar sist på säsongen, och eftersom odlingssäsongen är kortare i norr än i söder så hinner denna växt inte blomma här.
Inte ens i år då nattfrosten dröjde ovanligt länge.

Här visar jag nu också några sommarbilder av vårt höstsilverax;



Vårt höstsilverax har vi planterat i en rabatt mot sydöst där den skyddas från kalla vindar, och där tjälen släpper lite snabbare om våren.
Höstsilverax som ursprungligen kommer från nordöstra Asien och Japan är ändå en tuffing som klarar vårt kalla klimat även om den nu inte hinner med att blomma.


Det är ändå de vackra bladen som är orsaken till att det här är en av mina favoriter i trädgården.
Just denna plats kanske är för mörk för höstsilveraxet, då några stora björkar skuggar rabatten mitt på dagen, och på eftermiddagen skuggas rabatten av huset.
Bladen hade nog blivit mörkare om de fått mer sol.


Här är en blomstängel som då fortfarande ingav förhoppning om en kommande blomning.

För att få känna doften av en blommande höstsilverax så klippte jag en av blomstänglarna en tid före frosten, men trots att den nu stått inne i vas i veckor och trots att jag snittat stjälken och byter vatten i vasen flera gånger i veckan så har inga knoppar orkat öppna sig än.

Sega knoppar.

Men jag antar att man inte kan få allt, jag är ju ändå nöjd över att plantan alls överlever här i vår trädgård.

Ha en härlig dag!


1 kommentar:

  1. Måste säga att den är faktiskt riktigt snygg även i knoppstadiet. Själv har jag en lååång stjälk av riddarsporre fullt med knoppar - snygga sådana. Få se om den slår ut:)!
    Ang. eldkrassen
    Har du inte möjligheter att ha en kruka ljust och svalt över vintern?
    Skulle dina plantor inte klara sig så har jag fler...;))!/Anja

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.