onsdag 4 september 2013

Tigerlilja

Lilium lancifolium.

Ibland misslyckas jag med de till synes mest enkla växter som finns, som exempelvis Tigerlilja Lilium lancifolium.
Hur svårt kan det vara att få en sådan att trivas i vår trädgård?
Jag har köpt färdiga lökar som borde varit enkla att få i blom året efteråt, men så enkelt har det inte varit.
Här kommer ett inlägg med enbart gamla bilder då ingen tigerlilja finns här nu.

De som jag lyckats att få i blom har alla övervintrat i potatiskällaren, men de som finns i rabatterna blir det inte så mycket av efter en tid.
De överlever den första vintern, men så precis när de är redo att öppna sina knoppar så har nattfrosten kommit och satt stopp för allt.


Den senaste tigerlilja som visade sig i vår trädgård hann aldrig öppna sina knoppar, den frös ned och blev så förskräckt att den valde att inte visa sig alls i år.
Så har det även varit förut, år efter år.
I andra trädgårdar i trakten blommar de fint, så de borde väl gå att odla även hos oss.

Tigerliljor skall trivas med näringsrik kemiskt sur jord på en väldränerad men ej för torr plats.
Jag har försökt att fixa allt ovanstående, men utan större framgång.

De många små bulbiller som hunnit med att bildas i bladfästena har lossnat på höstarna och året efteråt har de grott och bildat många små plantor som jag flyttat runt till platser där jag vill ha tigerliljor.
De växer fint första sommaren för att sedan försvinna.


Kanske kommer det att förbli ett mysterium, jag har ingen aning  vad som hänt dem.
Kanske sorkarna är speciellt förtjusta i denna växt eller är det bara så att tigerliljorna längtar hem till sitt ursprungsland i trakterna av Kina, och börjar krypa ned i jorden för att hoppas på att nå dit så småningom?
Vad vet jag?
Här är de inte längre kvar.
Tyvärr.

1 kommentar:

  1. Vad synd att Tigerliljan envisas med att inte vilja växa i din trädgård.
    Här odlas dom i upphöjd rabatt, sol och knastertorr jord och beståndet blir bara större och större.
    Vi får gräva upp en lök till dig nästa sommar så du får pröva under likadant förhållande.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.