tisdag 13 augusti 2013

Jätteverbena

Verbena bonariensis
I år är det första gången som vi har en jätteverbena i vår trädgård.
Högt över de andra sommarblommande krukväxterna svävar jätteverbenans blomställningar.


På mycket nära håll är de små blommorna väldigt fina, där de blommar tätt tillsammans. Men jag måste erkänna en sak, jag gillar inte denna växt så särskilt mycket.
Jag har alltid tyckt att det är något ogräslikt över denna växt som får den att likna de blommor som finns i naturen här omkring, den är fin på sitt sätt men jag har aldrig liksom fallit för dess skönhet.


Jätteverbena klarar inte vintern i vårt klimat, därför har vi vår jätteverbena i en kruka.
Jag ska prova att övervintra plantan i potatiskällarens svala mörker, vi får se hur det går.
Kanske den börjar växa redan i februari? Växter med ett sydligt ursprung kan ha svårt med att förstå hur länge de ska sova under vintervilan, och att sedan vakna instängda i en mörk källare blir knappast lyckat om de förblir instängda i månader sedan de börjat att växa.
Vi får se hur det går.

Vi får även se hur vår jätteverbena klarar de kyliga nätterna nu i augusti.
I natt var det bara 2.1º C.

Nåväl, nu blommar den vid våra trädgårdsmöbler ovanför våra fuchior.
Jag närmar mig med kameran och försöker fånga dess tveksamma skönhet...



9 kommentarer:

  1. Har ett liknande förhållande till verbenan, kan inte bestämma mig för om jag gillar henne eller inte =) 2 grader....burr!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Jag fullkomligt älskar den....

    Just för att den svävar ovanför!

    Men det är ju bra att alla tycker olika för hur trist vore om alla trädgårdar såg lika ut ;)

    SvaraRadera
  3. Kul med blommor som man inte riktigt kan bestämma sig för. Ibland är det bara sammanhanget som är fel. Själv börjar jag bli förskräckt över min inre pastelltant som gillade att jätteverbenan letade sig upp genom rosa rosor. Är det verkligen jag som tycker om sådant gull?

    SvaraRadera
  4. Jätteverbenan vill jag inte vara utan. Tycker den är jättefin! Men en eller ett par verbenor gör väl ingen glad, det skall vara massor av den!!!
    Det är nog vettigt att övervintra den i krukan. Jag försökte övervintra själva knölen på samma sätt som jag övervintrar dahliaknölar, men det gick inte så bra. Tror de ruttnade, så låt bli att vattna i vinter, är mitt råd.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att den är riktigt fin när jag ser den på bild. Jag har aldrig haft den men jag har försökt så den och misslyckats.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  6. Jag gillar denna resliga ettåring jättemycket. Brukar gräva upp mina o övervintra alla i en stor kruka i mörk källare i cirka 10 grader. I vintras dog de - men bredvid de döda stammarna fanns pyttesmå blad som visade sig vara jätteverbenor som frösåtts av sig självt. De vajar nu i min trädgård.

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastiskt vacker bild du har fotat på Jätteverbenan i motljus.
    Jag kan inte tänka mig en enda sommar utan denna ljuvliga växt i rabatterna och krukorna.

    Brukar inte övervintra mina plantor utan frösår nya varje år.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  8. Moi J´adore Verbena Bonariensis, den er et fast sensommerplante i minhave. Dens evne til at krybe frem imellem alle de andre vækster er sublim. 2 gr uhff. vi havde dog 8 gr i nat.
    Henrik

    SvaraRadera
  9. Väldigt vackra bilder du tagit! Jag har också provat den och blev inte överförtjust heller. Övervintrade små plantor i källaren och det gick väldigt bra. Packade in rötterna i vitmossa och klippte ner stjälkarna.
    Ha det bra!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.