söndag 26 maj 2013

Årets första blomma!

Är detta Backtrav Arabis thaliana?

Det här är de första vildväxande blommor som nu äntligen blommar här vid vår trädgård, vår dotter hittade dem några hundra meter härifrån, hon plockade glatt en liten bukett.
Jag vet inte riktigt vad blomman heter.

Hon ville först inte berätta vart hon hittat dessa då hon var rädd att växt-samlar-pappan skulle slå till mot hennes bestånd av vita blommor.
Inte förrän jag förklarat att dessa snart även blommar i våra rabatter som ogräs, så ville hon berätta.
Eftersom hela vår trädgård lutar en aning mot norr så blommar det lite senare just här jämfört med omgivningen.

Nu är ju jag en otålig typ vad gäller att vänta på vårblommande växter, och de senaste årens insamlingar har gjort vår nordvända trädgård till ett av få ställen i vår by där det nu (mer och mindre) har blommat i en hel månad. Inte klarar jag av att vänta på vårens första blommor om de första kommer nu, nej just därför har jag planterat in vårblommande växter i vår trädgård.

Här kommer de i tur och ordning, alla våra inplanterade vårblommande växter.
Ingen av dessa är vildväxande här i vår by...



























Stor nunneört

Harsyra


Gullviva






Det är bara den ungerska blåsippan som blommat över, de andra blommar nu, de flesta av våra tussilago har också blommat över nu, men några få står ännu i blom.

Den första smörbollen slog just ut och den första kungsängsliljan ringer in det nya 'året', den nya tiden - sommarhalvåret, även här i vår nordliga trädgård.


Även några tulpaner blommar i en kruka.
Jag köpte lökarna mycket billigt i december förra året och planterade dem i krukan där de växer nu.
Krukan fick stå inne i värmen en vecka för att lökarna skulle hinna utveckla rötter, innan jag grävde ned den under snön.
När snön sedan smälte i april så började tulpanerna att växa.
Mitt experiment lyckades bra!



Jag tar ett djupt andetag och njuter av den ljuvliga tiden, hela trädgården står i knopp.
 Vårblommorna var bara uppvärmningen,
nu är det försommar, den bästa tiden på hela året.

Årets första vårkrage öppnade sin knopp idag.


1 kommentar:

  1. Oi,oi hvor det blomstrer hos deg. Mange skjønnheter i vårsolen.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.