lördag 20 april 2013

Recept med Pomeransskal.

Bröd från Gotland


Här kommer ett recept från Anna-Stina på Gotland som skickade det till mig sedan jag skrivit om Pomerans Hon har ett recept som innehåller pomeransskal.
Jag tänkte att det var intressant för fler, och frågade Anna-Stina om lov att visa det här.

Så här skriver hon:

"Limpa i långpanna"

2 kg rågsikt
12 dl vatten
1 pkt jäst (Blå förpackning)
1/2 kkp sirap
1/2 kkp strösocker
4 'korkar' (drygt) ättiksprit
1 msk salt
3 dl apelsinmarmelad

Blandas ihop som vilken annan deg som helst, men degen blir mycket smetig och svårhanterlig. Jäses till dubbel storlek direkt i långpannan. Rekommenderar smort bakpapper under!
200° i en timme. Pensla med mjölk när brödet tas ut, så blir det blankt och vackert!

Detta är det recept jag använt i många år. Min syster (86) som bakat tonvis med bröd och kaffebröd under sitt liv som bondmora (och ännu bakar och gör degarna med sina händer) lärde mig i dag att hon jäser denna 'falska' limpdeg först i bunken. Då går det att hantera degen och rulla till limpor om man vill och sedan jäsa på plåten en andra gång och brödet blir godare. Jag har nu antecknat det goda rådet på mitt recept. Frågade henne varför skorpan höjer sig så det blir ett mellanrum (se bilden) ibland. Det händer henne också påstod hon och hade ingen förklaring. Naturligtvis måste det bero på jästen, värmen i deg eller rum, eller båda i kombination.

Frågade om hon kunde ge mig recept på riktig gotlandslimpa, men det var lite svårt när man bakat 'på ho' (på en höft) i över 70 år. I stora drag: man gör en liten deg i tråget kvällen före och fortsätter med kokt avsvalnat vatten, rågsikt och lite vetemjöl dagen efter. Det handlar om ca 10 kg mjöl. Då har man också färdigt Pomeransen , som kokats mjuk, det vita skurits bort, det gula skurits i små tärningar som legat i sirap över natten. Det ska ju sirap ändå i limpan. Sedan ska degen slås med  en träspade med rak avslutning mot trågbottnen. Mitt barndomsminne är att mamma hade något av mina större syskon eller pappa på andra sidan, så slog de degen mot sig varannan gång.

Man kan naturligtvis lägga riktig pomerans i min latmansdeg, kanske minska på marmeladen i så fall och ta lite mer sirap i stället för västskans skull.

Jag har några älsklingsrecept på bröd, men bakar mestadels 'på ho'-deg till mina frukostbröd: tlll 12 dl vatten: 1 pkt blå jäst,ca 0,5 dl matolja,  2-3 dl graham, 1-2 kli, 1-2 vetegroddar, resten vetemjöl till lagom deg + salt. Jäser först i assistenten, rullar en lång 'korv' och skär lagom bitar. De jäser upp och blir rätt runda o snygga utan att ha rullats till bullar.

Hälsningar från Anna-Stina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.