onsdag 20 mars 2013

Vårdagjämning


Dagens första solstråle fångas av en glasprydnad som hänger under en gren.
På något sätt så känns det ändå lite hoppfullt mitt i allt det vita.

Men än är det vinter kvar i vår trädgård och att det råkar vara vårdagjämning märks inte så tydligt.
Nu på morgonen är det 13 minusgrader så snön kan komma att bli kvar här i mer än en månad till.


Därborta står växthuset som ännu ruvar i sin vintervila.
Så länge det är så här kallt om natten så får vintervilan pågå.
Men nu är det ju vårdagjämning, och en förhoppningsvis härlig vår står för dörren, även om det ännu är lite vinter kvar...


För att jämföra hur våren drar fram över landet så är jag nu med i
 vårtecken utmaningen 2013 hos bloggen Grå huset på kullen.

8 kommentarer:

  1. Vårdagjämning i all är men än är det vinter,
    läääänge till ;=)

    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  2. Det kanske tröstar lite när jag berättar att jag också har jättemycket snö - ca 30 cm nysnö har kommit igår och idag och det är full vinter även här i södraste Skåne. I fjol på vårdagjämningen hade vi full vår med scilla och balkansippor som blommade... Denna sega vinter ska jag sent glömma - allting är bara så fel mot vad vi är vana vid.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Så ljuvligt vackert växthus! Det kan man njuta av bara genom att titta! /Anja

    SvaraRadera
  4. Ja nu har ljuset vänt så nu hoppas jag vädret vänder till det varmare också.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Japp, nu blir dagarna längre än nätterna! Jag har sett på väderleken att det kommer att bli lite mildare om några dagar...fast det blir ju ändå runt -8 på nätterna, här i Piteå. Förutom ljuset har jag inte sett många vårtecken...inte ens en videkisse än!
    Ha d fint :)

    SvaraRadera
  6. Lika bra att lära sig en gång för alla: vårdagjämning betyder inte vår! Åtminstone inte hos er i norr eller hos oss i Fagerdala. Våren brukar komma någon gång i slutet av april, början på maj. Innan dess är det på sin höjd vårvinter. Minns åtskilliga år när vi haft minusgrader om nätterna i början av juni... Men från och med nu blir i alla fall dagarna längre än nätterna:) Alltid något!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  7. Kul att läsa en trädgårdsblogg från norr. Jag har en liten stuga där uppe och även om växtsäsongen är kort, så finns det makalöst vackra trädgårdar.

    SvaraRadera
  8. Vackert och poetiskt med växthuset som ännu ruvar i sin vintervila. Här på andra sidan Atlanten har den mesta snön smält bort och den officiella våren har börjat... Fast i natt väntas snöstorm igen, och kraftiga vindar.
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.