måndag 18 februari 2013

Tobaksblomster

                                           

Varje år får vi massor av små plantor av vår trädgårdsvän Siri som bor här i vår by.
Det är Siri och hennes man som har byns vackraste trädgård, och varje år smyckas deras trädgård av hundratals sommarblommor.
Fördelen med sommarblommor jämfört med perenner är att de blommar fint flera veckor mot några dagars blomning som gäller för vissa perenner.

Sommarblommornas nackdel är att de skall förkultiveras och att de ställer höga krav på näringsrik jord och tillgång till vatten, samt att många sommarblommor slutar finnas efter den första nattfrosten.

Nicotiana alata 'Lime Green'

De sommarblommor som Siri inte själv behöver delar hon ut till oss andra med ett intresse att efterlikna hennes trädgård, hon bredsår sommarblommor i mängder och delar ut små plantor som behöver 'skolas om'.
Det är ett fasligt pillerjobb att få varje liten planta i egen kruka, men på något sätt går det ändå.

Min fru är mycket duktigare än vad jag själv är på detta pyssel, men jag försöker ibland även jag.
Det är tur att vi har ett växthus att förvara plantorna i, inne skulle de aldrig rymmas.


Av de sommarblommor vi får så har jag de senaste åren fått en viss förkärlek till blomstertobak, speciellt den sorten som har lime-gröna blommor. Jag tror sorten heter just 'Lime green' men även de övriga färgerna är fina.



Vi planterar våra plantor av blomstertobak i stora krukor och urnor, de är lättare att vattna då.
De plantor som får växa vid den faluröda väggen gör sig riktigt bra där.

Jag undrar om det är lika korrekt att kalla växten för Tobaksblomster som för Blomstertobak?
Jag själv är lite tveksam om vilket av namnen jag ska använda...


Växten har sitt ursprung i Sydafrika men trivs trots det bra hos oss i norr med ljusa svala sommarnätter.
De blommar som sagt fint i många veckor tills frosten gör slut på föreställningen.


Den limegröna blomman får bli mitt bidrag till tävlingen hos norska bloggen Moseplassen.
Nu är det sista ronden för denna omgång, det är de svarta och gröna blommornas tur att vinna juryns gillande.
För att se alla svarta och gröna bidrag klicka här!

17 kommentarer:

  1. Nicotiana, blomstertobakk kaller jeg dem! Jeg har sådd Lime Green, og de venter på å bli priklet! Noe jeg må gjøre denne uken :) De er nydelige!
    Lykke til!

    SvaraRadera
  2. Snygga och den limegröna är urläcker! Lycka till i tävlingen1
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Tobakksblomster er så fine. Lekker den grønne. D

    SvaraRadera
  4. Hei Hans, heter de ikke Prydtobakk på norsk, tro? De er i alle fall flotte. Vi har sådd en sort som heter Perfume Deep Purple i år, den skal lukte godt. Lykke til i konkurransen!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar den där limegöna tobakken. Alla är vackra, men den gillar jag mest.

    SvaraRadera
  6. Visst är blomstertobak en fin sommarblomma. Själv är jag förtjust både i den limegröna och i en annan, narcisstobak 'Only the Lonely' för den underbara doftens skull, bl. a.
    /Anja

    SvaraRadera
  7. Limegrön tobaksplanta är ju så stilig, bara så synd den aldrig blir det hos mig. Lycka till :)

    SvaraRadera
  8. Absolut, de är favoriter här med! Så härligt med snälla grannar som delar med sig.
    Lycka till! /Maria

    SvaraRadera
  9. Har bara tobak med doft.Underbart att gå ut i sommarkvällen och bara dra i sig !!

    SvaraRadera
  10. Älskar Blomstertobak i sommarens krukor.
    Förodlar flera olika sorter och gillar dom alla :=)

    Lycka till i tävlingen!

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  11. De är fina tobaksblommorna och blommar länge, enda nackdelen är att de är klibbiga då man ska plocka bort överblommade blommor.
    Lycka till.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  12. Smukke nicotiana!!! :)
    Ha en dejlig dag og lykke til!

    SvaraRadera
  13. Är ingen älskare av tobaksblommor med undantag av Narcisstobak. Den tycker jag är maffig! Annars hade den gärna fått hamna på din 10:e -lista över tråkigaste blommorna.

    SvaraRadera
  14. Please consider adding the feedburner widget to your blog so I can register for EMAIL UPDATES when you create a new posting.

    See an example of feedburner in use at http://federaltwist.blogspot.ca/ under follow by email.

    http://svanatrg.blogspot.ca/


    SvaraRadera
  15. Hej Hans. Har du odlat den läckra blomstertobaken som är vinröd på utsidan och limefärgad inuti? Håller med om att blomstertobak är både lättodlad, långblommande och dekorativ.

    SvaraRadera
  16. Tycker precis som dig- Lime Green är snygg! Jag har den faktiskt varje år, annars brukar ettåringarna växla friskt! Limegrönt passar ju ihop med så mycket annat också!

    SvaraRadera
  17. Hej Hans
    Jag tror att blomstertobak är den som blommar mycketmen inte doftar så värst och dofttobak är den som blir lite högre och doftar.Men jag kan ha fel.
    Åsa,Sävar fröplant

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.