onsdag 21 november 2012

Svanesången

Bokförlaget Stigfinnaren, Kalix
Bull Graphics, Halmstad 2010

Jag vill tipsa om en bok som visar på platser där folk förut bott, här visas gårdar som byggdes för länge sedan och som i de flesta fall övergavs vid tiden just efter andra världskriget.
Trots att det här inte är någon trädgårdsbok så tycker jag den passar in här bland mina boktips, med tanke på de öde och glömda trädgårdar vid Svanåmyren som finns någon kilometer från vårt hus, och som jag berättat om förut.

Boken berättar om platser lite mer norr och österut i vårt län, platser jag inte själv har besökt, men mentalt sett så är det inte så stor skillnad mellan dessa och de byar som finns här runt vår egen trädgård.

Hela boken är full av fantastiska berättelser om människors strävanden och livsöden, författaren Bosse Johansson har gjort ett gediget arbete med att samla in alla fotografier och berättelser från förr, berättelser som annars riskerar att falla i glömska när de gamla som minns, inte längre finns kvar bland oss.
Boken är poetisk och har vackra bilder som visar norrbottens glesbyggd från sin vackraste sida, även om man fylls av vemod när man ser människors mödosamma strävanden vissna ned och försvinna.

I boken finns även berättelser om jakt och fiske och ruskiga historier om olösta mord och avrättningar som skedde för länge sedan. När jag läste en stund så slogs jag av tanken att det saknades något vid de öde gårdar som visas i boken. Jag saknade se bilder på perenna växter som kan finnas kvar vid de gamla gårdsplatserna, men så när jag bläddrade vidare så visar författaren vackra brandliljor och smörbollar som ännu minner om trädgårdar som fanns på några av platserna förr.


Jag som nästan bor granne med Svanåmyren lockades förstås av bokens titel Svanesången.
Bokens namn kommer av myten om att knölsvanen lever sitt liv i stumhet för att brista ut i vacker sång just innan den dör.
Svanesång kan även betyda ett storslaget slut, Grand finale.
Ett vackert namn på en bok som handlar om en tid då landsbyggden blomstrade, för att sedan nästan dö.


Boken finns till salu hos Adlibris:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163308436
Där kan du även provbläddra i en del av boken.

Men kanske den finns att låna på ditt närmaste bibliotek.
Om inte, fråga om de kan beställa hem den så att du kan låna den.
Trevlig läsning.

5 kommentarer:

  1. Hej Hans,

    Tack för tipset!

    Verkligen en bok i min smak. Var inte gammal när jag hittade den gamla tomten efter soldattorpet som legat granne med vårt ställe i Södermanland, där jag tillbringade mina barndomssomrar. Ödetomten var otroligt vacker men massor av vildsådda krolliljor och syrener i en tjock matta av vinca. En enrom ek gav skugga och gjorde platsen sådär underbart hemlighetsfull.
    I Bergslagen, där vi har ställe nu, tycker jag fortfarande att det är spännande och att leta på gamla kartor och försöka hitta platserna där torpen legat. Ännu gladare blir man om man hittar rester av trädgårdar och odlade växter. Tänk så mycket historia som sakta begravs i multnande löv och ny växtlighet!

    Ha det gott
    Kristina

    SvaraRadera
  2. Vilket fint tips! Tack för det. Gillar också sådana där böcker med lite mer djup.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Kul, den ska jag beställa på bibblan och hoppas på det bästa. Älskar den typen av böcker. :-)

    SvaraRadera
  4. Läste den för ett år sedan ungefär. Gillade den också!

    SvaraRadera
  5. ÅÅÅÅ den vore nåt för mig!!!!! VILL HAAAAAA!!!/Gela

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.