söndag 30 september 2012

Den parfymdoftande älgskrämman.

Lurpassande älgar?

Vi som odlar i en skogsnära trädgård har ibland besök av olika djur från skogen.
Ofta är dessa gäster välkomna även in i vår trädgård, men det gäller inte de djur som äter av trädgårdens växter. Värst av alla dessa djur är älgarna som på bara några minuter kan spoliera flera års tillväxt på unga äppelträd eller andra träd och buskar.

Smygande älg...

Att skrämma bort en älg, eller ännu värre, en hel älgfamilj som fattat tycke för trädgårdens smakfullaste lignoser kan vara lättare sagt än gjort.

De är lätta att skrämma iväg men oftast så springer de bara in i skogen vid vår trädgård och väntar på att jag skall lugna ned mig och gå in i huset igen.
Älgarna väntar en stund för att så en halvtimme senare vara tillbaka igen inne i vår trädgård.

Det är likadant varje år vid den här tiden på året, älgarna lockas av ängens späda grönska och den häck av rönn som växer mot den ängen. När de då är så nära så kan de inte hålla sig från att gå in i trädgården. De är riktigt orädda, i skydd av mörkret så kommer de nästan fram till vårt hus.

Det här ser älgarna när de närmar sig vår trädgård.


Jag har provat att spruta på illaluktande blandningar på de träd och buskar jag och älgarna tycker bäst om, men en vacker parasollpil och en pelarasp höll på att dö av det, så jag var tvungen att hitta på något annat.

Älgspärr?
Förra året satte jag upp ett långt gult plastband med kastrull-lock och annan skramlande för att det skulle kännas en aning obekvämt för älgarna att gå in i trädgården.

Nu kanske några av er tvivlar på att ett plastband skulle kunna stoppa dessa stora djur, när inte ens höga viltstängsel alltid klarar det.
Men efter att jag satte upp det långa plastbandet förra året så upphörde älgarnas objudna besök i vår trädgård. Därför provar jag även i år att stänga ute älgarna på detta sätt

.
Det ser lite galet ut, men vad skall man göra?




Eftersom älgarnas skarpa luktsinne är en bidragande orsak till att de hittar de träd i vår trädgård som smakar allra bäst, så kanske just dofter skulle kunna skrämma dem härifrån.

Tillsammans med min äldsta son så byggde jag en älgskrämma som vi sedan sprutade parfym på.
Min fru klagade på att vem som helst kan få besvär med astma om de besöker oss eftersom doften av Van Gils numera hänger tung över nejden.
Jag hoppas att det även gör älgarna nervösa.



Vid vårt trädgårdsland håller numera en Van Gils stinkande älgskrämma vakt.
Jag kan bara hoppas på att den håller älgarna från vår trädgård.

Van Gils - Älgarnas skräck?

9 kommentarer:

  1. Hoppas det skrämmer älgen den lukten . Risken kan ju vara en hop kvinnor som jagar karl:)))
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Smart! Man får prova allt för älgarna är inte kul alls. Vi har fått många träd och buskar förstörda av dom. Här ha dom en passage rakt genom trädgården alldeles intill huset. Vi kanske ska prova plastbandet först och i värsta fall parfymen... :-)
    Ha det bra!
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. Usch, inte kul med objudna gäster som äter upp trädgårdens träd.
    Smart idé med plastbndet och locken som skramlar.
    Trots att jag bor i ett villakvarter händer det med jämna mellanrum att det kommer in älg i trädgården.(älgstig mellan gårdarna sedan urminnes tider)
    Första gången det hände höll jag på att få spader och ringde till min kompis som är vildansvarig polis och ville att han skulle komma o sitta på älgpass här :=)
    Han tipsade om att man ska klippa långa remsor av svart sopsäck och knyta upp i träd, buskar och dyligt i trädgården. Plastremsorna låter och rör sig i blåsten, det håller älgarna borta.
    Det fungerar bra och varje senhöst/vinter är min trädgård fylld av blåsande remsor.... den enda i byn ;=)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Haha... bra idé :-) Undrar om Van Gils hjälper mot rådjur och hundar också.

    SvaraRadera
  5. Hihi, det var en ny idé! Jag har hört att man kan hänga blodmjöl i en strumpbyxa och hänga i trädet. Har inte testat det än, men ska nog göra det i år. Förra vintern hade någon ätit på mina nästan nyplanterade äppelträd, jag tror det var rådjuren. Men vi har sett både älg, ren och rådjur på gården.

    Ha det fint! :)

    SvaraRadera
  6. Tänk så olika våra världar och trädgårdar är! Älgar som kommer in och hälsar på, känns nästan exotiskt :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Haha! Det där var det roligaste jag läst på länge!
    Hjälper det så är det ju bra:)
    Hälsa frun!
    Bästa hälsningar från/ T

    SvaraRadera
  8. Hej, hur funkade er fiffiga älgskrämma ? Behöver ideer.
    Hälsn / Leif i Öjersjö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är lite osäker på hur effektiv älgskrämman är, de mest utsatta buskarna och de små träd som jag vill skydda har jag nu stängslat in med hönsnät.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.