lördag 22 september 2012

Cardiospermum, Ballongranka

Cardiospermum halicacabum

För att glömma höstens härjningar i vår trädgård så ska jag här visa växter från Japan.
Ja då menar jag växter som blivit av de frön som kom med posten förra hösten.

Jag fick dessa av Coco , som har den fina bloggen http://cocosday.blogspot.se/ .

Jag börjar med Cardiospermum halicacabum eller Ballongranka som är dess svenska namn.
Dessa frön är lite egendomliga, de ser ut som små svarta ärtor med  vita hjärtan på.
Grobarheten var ganska god, och jag fick flera plantor att experimentera med och att ge bort.
Jag hade aldrig hört talas om den här klätterväxten förut, därför blev det extra spännande att så de här vackra fröna.




Ballongrankan är en av 14 medlemmar av släktet Cardiospermum som alla är starkväxande klätterväxter som växer i de tropiska och varmare delarna av världen.
Nu kanske ni undrar hur en tropisk växt trivs i vår trädgård i Norrbotten, (skrämmande nära Nordpolen jämfört med Japan.)
Och jag måste erkänna, Ballongranka är inget som trivs så där jättebra med svala ljusa sommarnätter.
Kalla regn som sveper in från Norge är heller inget som Ballongrankan önskar, det senare är snarare en mardröm för denna växt.


Den planta som växte i en kruka utomhus vissnade plötsligt efter några försommardagar fyllda med svala regn, men en planta som växte utomhus under tak hade klarat sig fram tills för två veckor sedan då frosten blev för svår.
Men inte heller den har trivts så där jättebra med denna kyliga sommar, den blev bara någon decimeter på en hel sommar.

Den planta som vuxit bäst är den som ännu växer i vårt växthus, där har den sedan länge slagit i taket nästan tre meter upp, men kanske har de varit för kyligt för denna tropiska klätterväxt även där, för trots att den blommat sedan i juli månad så har den inte orkat ge några frökapslar.
Det kan även bero på att den Ballongrankan varit plågat av grönlus till och från...

Blomma med lus ovanpå

Inne i vårt växthus en mörk septemberkväll.
Vildvin, Bitter melon och Ballongranka tillsammans med fikonträdens stora löv ger en känsla av djungel som inte går att finna utanför växthusets skyddande glasväggar.
Den vita fiberduk som syns är uppsatt som isolering mot kalla nätter.


De bilder som ni ser här under är alla från en planta som vi odlat som krukväxt inomhus, den har inte varit plågad av kylslagna nätter eller ohyra, nej den plantan började tidigt i somras att ge frökapslar.
För att få lite bättre bilder fick plantan komma utomhus då jag fotograferade den för några veckor sedan.

Lite vild och vacker, men totalt vilse. När går nästa flyg söderut?

Snart mogen frökapsel

Nu börjar dessutom de ballongliknande frökapslarna att ändra färg, när de blir halmgula kommer de att öppna sig och släppa ned ett frö.
Kanske kan vi få något frö som vi kan så nästa år?

Här trivs Ballongrankan bäst - inomhus!

6 kommentarer:

  1. jisses......vilka coolingar :)
    å missa nu inte.......

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    de e kul att vara med, förra veckan var det 102 fina bloggar :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  2. Vad fint! Sista bilden är så härlig, fortfarande sommar inne liksom :) Och jag har en likadan våg :)

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas verkligen att det blir mogna fröer, för det är ju något speciellt med denna långväga resenär. Själv har jag tagit in en agastache, som jag tog fröer av i chicago Botanic Garden. För lite sol och för många skadedjur denna sommar. Så skall det bli några fröer får man ta till särskilda knep. Ger den inga fröer har jag inga fröer till nästa år.

    Trevlig helg!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Hej Hans!
    Vad kul att du har fått fröhus på en av dina plantor.
    Dom två jag fick av dig samplanterade jag i en kruka och den har stått i växthuset hela sommaren. Inga frökapslar men plantorna har vuxit, slingrar sig i växtstödet och blommar oavbrutet.
    Snart ska den få komma in och övervintra svalt och under växtbelysning.
    Är så glad över plantorna jag fick av dig.

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  5. i see them dancing in seventh photo. they
    are well taken care of. i am glad to see
    them blooming and making balloons for you
    so far away, northen country compared to here.
    it makes my heart feel warm to see all these.
    thanks hans. now you have more seed for next season.


    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.