onsdag 6 juni 2012

Nationaldag och vinnare!

Daffodill tyngd av regnet...

Idag när det är Nationaldag så gick jag ut i trädgården för att fånga något blå-gult där.
De enda blommor som blommar i blått här nu, det är våra pärlhyacinter. Gula blommor finns det fler av, men här så möts de blå-gula blommorna då en Påsklilja böjer sig mot de lägre pärlhyacinterna.
Jag tycker att vi borde byta namn på just påskliljan (påsk-lilja), de blommar nu som bäst i vår trädgård, kanske de skulle kunna kallas för Daffodiller? (Från engelska Daffodils.)
Nja, det var nog ingen bra idé, men det känns så länge sedan vi firade påsk

Det regnar här i Norrbotten idag.
Jag passar på att dra en vinnare i "makrobild" tävlingen.

Men först så zoomar vi ut från den fläckiga stam jag fotograferat...



Den växt som har den här fläckiga stammen/stjälken är vår Konjaksknölkalla.
Vinnare av en liten baby-lök är:

Helen med fina bloggen Tankar om och från min trädgård. http://helenstrdgrd.blogspot.se/

Och har man sett, jag hittade även en till liten baby-lök vid konjaksknölkallan.
Jag drog en till lott och vinnare nr.2 blir:

Gunilla med fina bloggen Norrskenets trädgård. http://norrskenetstradgard.blogspot.se/


Vill du veta mer om Konjaksknölkalla, så har jag skrivit om den förut.
Här är en länk till det inlägget;

http://svanatrg.blogspot.se/2011/05/konjaksknolkalla.html#comment-form

Ha en fin Nationaldag allihopa, för visst skall vi fira att vi bor i ett så pass bra land som Sverige!

2 kommentarer:

  1. Jätteroligt att få vinna :=)
    Tack för en jättefin utlottning!

    Trevlig nationaldag!

    SvaraRadera
  2. Hoppas att ni hade en fin nationaldag.
    Spännande med en så ovanlig vinst.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.