söndag 27 maj 2012

Hänryckningens tid!


Vid vårt växthus blommar just nu en Pingstlilja.
(Gissa om jag fick krypa på marken för att få denna bild...)

Det är Pingst-helg och en tid av hänryckning.
Min arbetskompis Lena brukar ofta säga så om just pingsthelgen.
Jag antar att hon menar en hänryckning av ett mer andligt slag än den som jag själv just nu känner.
Naturen och vår trädgård vaknar till liv igen på riktigt och jag kan inte se mig mätt på knoppar som brister och perenner som reser sig upp ur marken, med en kraft som tar andan ur en.
Knopparna på vårt Blåbärstry är som allra vackrast nu.




En planta som jag själv tror är en Rosenrot kommer upp ur marken och bilden under visar hur den Nordiska stormhatten vaknar till liv efter vintervilan.





Det är inte svårt att låta sig hänryckas av allt som vaknar till liv, vår lilla in-planterade plätt med vitsippor blommar som bäst just nu.Jag önskar att jag hade tid att lägga mig ned där bredvid i flera timmar och bara njuta av våren.


Den lilla tulpanen 'Tarda' blommar fint nu.

Trots den svåra vinterkylan som varit för bara tre månader sedan så ser de flesta träd och buskar ut att vara på gång nu, så även vår stora Ullungrönn (Sorbus dodong) som på etiketten bara skulle vara härdig till och med trakterna av Sundsvall enligt Blomsterlandet.
Kan det vara så att den nu har klarat sin andra vinter i vår trädgård?
Jag håller alla tummar jag har för det arma trädet.
Jag tycker att knopparna blir större för var dag som går, men jag kanske inbillar mig...


Ullungrönn ännu i knopp.


Nu låter jag mig även hänryckas av Sveriges seger i Eurovision song contest.
Tack Azerbajdzjan för en glittrande show och tack Loreen för ett fantastiskt framförande av Euphoria!
Vi har redan hissat flaggan, den hänger på sin stång i den stilla ljusa norrbottens-natten.
Här på bloggen hissar jag denna fladdrande flagga istället.
Den ger ett intryck av mer fart och fläkt, och det är med den farten som det grönskar här nu.
Vem har tid att sova nu? Inte jag i alla fall...

Nu är det bara förra årets inplanterade päronträd som ännu inte öppnat sina knoppar här i vår trädgård, jag håller tummarna för att hon bara är lite sen i starten, vårt ryska päronträd 'Olga'.
Jag vattnar lite försiktigt där för att väcka henne till liv...


4 kommentarer:

  1. Hans,
    I just returned from a walk along the forest trails. So many things in bloom, and the wonderful smells of so many different blossoms. I checked out the seeds you gave me, and to date, nothing is sprouting. I have planted them in a special area as I think I told you when I did that in Fall. So I continue to watch to see if they will come up this year. Still early here.
    There are trees in my garden that still have only half developed leaves. West of me it is much hotter and things have been full for weeks, but not here at the lake.
    My daffodils have all come and gone. Like yours in the photo. Jack

    SvaraRadera
  2. Visst rycks man med. Jag förundras varje dag över hur vackert det är. Loreen var verkligen otroligt bra! Har gått och sjungit på låten hela morgonen.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. it is time for joy in the garden for you too. your new buds are really pretty.

    SvaraRadera
  4. Apropå pingstliljan... Vi har fritidshus på Rånlandet. Ren skogstomt med nästan bara blåbärsris och barrskog. Varje år har vi grävt ner överblivna minipåskliljor lite här och var bland tuvorna i skogen.

    De kommer troget varje år. Blommar nu för fullt. Jag har aldrig ägnat dem någon omvårdnad, inget gödsel. Varje år blir det en ny tuva någonstans.

    Har också provat med krokus, som även de verkar trivas i skogsmark. Däremot försökte jag med krokus i rabatten (den enda rabatt vi har), men där blev det fiasko.

    ---

    Läste också om dina krolliljor. Ska prova. Vita borde göra sig bra mot mörkt grå väggar.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.