tisdag 15 maj 2012

Ett paket med växter från Gotland.



Gissa om jag blev överraskad idag när jag hämtade posten. I brevlådan låg ett stort brev fullt med växter från Gotland.
Det är Anna-Stina i Klintehamn som skickat växter som Ormöga, trädgårdsveronika, luktviol, stor nunneört och murgröna. Dessutom fanns det en påse full med frön från murgröna.
De här växterna blir helt nya för vår trädgård. Konstigt kanske ni från södra delarna av landet tänker, kanske en växt som murgröna växer lite varstans hos er?
Här i vår trädgård är murgrönorna lätträknade, jo, när jag tänker efter så har vi; noll murgrönor i rabatterna, så det är roligt att prova med sådana nu.
Hur de skall överleva här i norr, det återstår att se...

Jag planterade växterna i krukor så de får återhämta sig efter den långa resan, för att inte växterna skall torka så fäste jag plastpåsar med lufthål över växterna innan de fick flytta ut till växthuset.




Tack Anna-Stina för dessa växter. Jag skall försöka vårda dem ömt så de tar fart och växer vidare i vår trädgård.

På vägen tillbaka från växthuset så såg jag att min rönn-sådd från i höstas tinat fram nu när snön nästan helt har försvunnit.
Rönnfrön  fick jag av Ullis med fina bloggen http://blomsterbo.blogspot.se/ redan i höstas.
Nu när värmen kommer så kanske de förhoppningsvis börja att växa.
Tack igen Ullis för de spännande olika rönnbären du skickade mig i höstas.



6 kommentarer:

  1. Härligt med växtpaket!!man måste pröva innan man vet om det är härdigt eller inte:))
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Det är inte klokt vad generösa vi trädgårdsbloggare är :-) Härligt med ett paket från Gotland.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Vilken lycka med växtpaket.
    Murgrönan har jag provat men den har frusit bort. Jag har de som följer med julgrupperna fast det kanske är en annan sort.
    Men jag planterar de i skuggiga lägen och de trivs riktigt bra.

    Spännande med frösådderna rönn slår ju rot över allt så nog skall de kunna bli en del plantor. Fast de som är lite ovanliga kanske är kinkigare.

    Ha en riktigt fin fortsättning på veckan.
    Långledigt blir det för mig:o)

    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Vad härligt med växtpaket! Murgröna har jag på ett ställe och efter 10 års kamp ser de ut att ha etablerat sig något sånär.
    Jag har zon 2-3 och de är (har tre i rad)planterade i mager och stenig 'jord'.
    Det är spännande att ta del av er som bor i de kallare zonerna och se hur otroligt duktiga ni är på att odla ibland helt 'omöjliga' växter!

    /Anja

    SvaraRadera
  5. Sådana paket är trevliga att 'hitta' i brevlådan.

    Rönnar är trevliga träd, håller tummarna för att alla dina ska växa upp till stora buskar/träd.


    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Vilken glad överraskining att läsa om min försändelse! Och frånsett Nunneörten var det växter som jag rensar bort som ogräs, konstigt att det kanske ska bli till glädje hos er!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.