fredag 10 februari 2012

Chokladblomma

Cosmos atrosanguineus
Det finns några växter som har hemska namn trots att de är väldigt vackra, och så finns det de växter som har så vackra namn att man får begär bara man hör talas om växten.
Så är det med Chokladblomma, i alla fall för oss som älskar choklad.
En blomma som om den vore av choklad får det att vattnas i munnen, och tänk att bryta lös ett kronblad och sakta låta det smälta i munnen.
Man kan ju alltid drömma, och växtens vetenskapliga namn Cosmos triggar även det igång fantasin.
Chokladblommans mörka blommor skall vid varmt väder dofta choklad, och har därför fått det namn den har.
Det här är ingen lök- eller knölväxt utan en perenn som vissnar om hösten och efter en sval vintervila så börjar den växa igen när våren kommer med värme. Den vilande plantan mår bäst av att hållas lagom fuktig, blir det för torrt finns risken att den torkar ihjäl, och om det är för fuktigt kan roten ruttna.
Jag har ibland läst rådet att plocka upp roten och låta den övervintra svalt och torrt, men jag orkade inte gräva upp den ur krukan utan ställde ned hela krukan som den var med rot och allt i potatiskällaren.
Jag var rädd att roten riskerar att torka ihjäl under den långa vintern om jag hade grävt upp den.
Vi har vår Chokladblomma planterad i kruka som nu finns i potatiskällarens svala mörker, lätt frost kan den klara, men någon vinter med tjäle vill den inte veta av. Bland olika odlingsråd kan man läsa att chokladblomman kan klara att övervintra ute längst i söder i vårt land, men annars skall man odla den i kruka som får övervintra svalt men frostfritt.
På vissa handelsträdgårdar säljs den som perenn trots att den knappt övervintrar ens i landets södra delar. Chokladblomman räknas inte som vinterhärdig förrän man når sydligare breddgrader i höjd med Belgien och Storbritannien, men den kanske även skulle klara att övervintra på friland i den västra delen av södra Norge, som har ett milt klimat även vintertid.

Chokladblomman kallas även för namn som Chokladskära, Mexikansk aster eller Svartskära.
Växten har sitt ursprung i Mexiko, och är en släkting till den vanligt odlade sommarblomman Rosenskära Cosmos bipinnatus.
Under sommaren gäller det också att vattna lagom mycket, för mycket vatten kan få växten att ränna iväg och bli gänglig. För lite vatten får å andra sidan bladen att gulna, så det gäller att hitta en gyllene medelväg med vattnandet.


De till synes bruna blommorna visar helt plötsligt sin rätta färg när man fotograferar i solljus med blixt...

14 kommentarer:

  1. Det är en favorit i trädgården. Jag har mina i kruka i svala källaren över vintern. Tar lång tid att komma igång på våren, men desto härligare när blommorna väl kommer och det kommer hela tiden nya och nya och nya blommor. :)

    SvaraRadera
  2. Hej Hans.

    Jag köpte en planta i somras och de sa på plantskolan att den var perenn.
    Den växte otroligt bra och blommade som bara den, när hösten kom var den fortfarande full i knopp, och då började jag kolla om den skulle övervintra hos oss.
    Men nej jag var ju tvungen att ta upp den och förvara den svalt. :o( Inget för mig.
    DEN PLANTAN FINNS INTE KVAR. Den klarade sig inte i förrådet.
    Så jag får nog köpa ny och plantera i kruka som du gör. Det är ju säkrare och lättare.
    Den är riktigt fin, jag gillar den.

    Nu verkar kylan ha släppt så jag hoppas att det fortsätter så.
    Ha en riktigt fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Denne er så flott også dufter den himmelsk.

    SvaraRadera
  4. Det är inte jag som är trädgårdsfixaren i familjen men jag är bra på att önska och detta är en blomma som jag gillar främst för färgen. Roligt att läsa om den!
    Ha en fin helg i väntan på ännu varmare trädgårdstider. /M

    SvaraRadera
  5. Nydelig cosmos! Flott bilde også :)

    SvaraRadera
  6. Den är så fin, har aldrig lyckats övervintra den inne. I höstas grävde jag ner plantan djupt i växthuset, antar att den inte klarar sig men jag kanske blir överraskad! Ulrika

    SvaraRadera
  7. Jag har bara en fråga och den lyder naturligtvis så här:

    Smakar den choklad?

    Om den inte gör det skulle jag lämna tillbaka den och hänvisa till att de gått ut med falsk varudeklaration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om den arma plantan överlever vintern i källarens svala mörker, och vill blomma till sommaren så är du naturligtvis välkommen att testa hur mycket choklad den smakar.
      Jag kanske kan skriva om det här på bloggen sedan?
      Oh vad jag längtar till sommaren...
      ;o)

      Radera
    2. Jag övervintrar Chokladblomman i plus 10 gr. Nu i mars håller jag 15 gr. Till saken hör att jag har fyra ljusramper, ett stort fönster åt söder som nu ger mycket sol.Plantan växer ,är grön och fin.

      Radera
  8. Vilken fin betraktelse över en blomma.
    Vad jag beundrar er som odlar i så kalla zoner!

    /Anja

    SvaraRadera
  9. Underbar vacker chokladdoftande blomma som aldrig har överlevt hos mig under vintervilan.
    Det är något år sedan jag hade den sist i mina sommarkrukor, kanske dags igen?

    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  10. Min och en väns chokladblomma i södra Halland klarade inte av att övervintra i zon 1, trots våra "milda" vintrar och bra vintertäckning.
    Om den doftat och smakar choklad? Nja, kände ingen speciell chokladkaraktär, så det är nog den bruna färgen som ser ut som mörk choklad som gett namnet.
    En annan Cosmos-art är rosenskära. En trevlig ettåring i rosa vitt eller rött.

    SvaraRadera
  11. Den är inte ätbar men sägs att den smakar choklad..

    SvaraRadera
  12. Båda mina Chokladblommor har övervintrat i år🥰 en "vanlig" som jag brukar ta in i vårt förråd på övervintring, den är säkert 7år nu, och en som stått ute som har lite annorlunda blad som jag var säker på hade dött för den här jag aldrig fått att övervintra inne. Nu är båda blommorna igång och har ordentligt med bladverk. Happiness🥰

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.