måndag 2 januari 2012

Vildrosor

Natur och Kultur/LTs förlag 2002
Här kommer ett litet boktips från mig så här när snön ligger djup i vår trädgård.
Boken är inte helt ny, men jag hade inte läst den förut.
Jag är inte speciellt intresserad av rosor.
Klimatet i vår del av landet har fått mig att odla annat istället, många rosor ger upp för klimatet någonstans i Sundsvallstrakten, och vi som bor 60 mil norr om Sundsvall har så mycket bistrare klimat och kortare odlings säsong en er i söder. Dessutom har rosor vassa taggar som är mindre trevliga och de som kallas för parkrosor överlever inte alls här.
Hör så många orsaker jag har att slippa odla rosor.

Mitt i Boden finns en butik som heter 'Veckans Allehanda' där de som vill får hyra bord för att sälja prylar man inte längre behöver.
Där fyndade jag boken Vildrosor av Lars Åke Gustavsson som någon sålde för bara tio kronor, att det sedan var halva priset på prylarna som fanns på det bordet gjorde inte saken sämre.
Där fanns flera olika böcker om trädgård, men jag hade redan de flesta av dessa, men denna bok om rosor kunde jag inte låta bli att köpa med mig hem den dagen.

Boken beskriver de olika vildrosornas historik och egenskaper samt ger råd om odling, skötsel och användning. Varje ros visas även med vackra bilder.
Rosorna presenteras indelade i de grupper de tillhör, så man kan se tydliga släktskap mellan vissa av rosorna.

Här i boken beskriver Lars Åke 120 olika rosor som alla är vildrosor eller dess besläktade hybrider.
Av dessa anses ett 40-tal vara härdiga upp till svenska växtzon 6 eller mer.
De övriga rosorna som beskrivs i boken har härdigheten zon 4 eller 5, men för mitt kalla klimat så är bara de rosor som har härdighet för växtzon 6 ett alternativ.
Det är ändå fler än 40 olika sorters rosor som skall klara livet här i Norrbotten, jag har redan börjat med en ros-önskelista.
På min önskelista hamnade direkt 'Husmoderrose' med ursprung från Norge, och även Kapucinros 'Bicolor' och Mandarinrosen med ursprung från Kina.
Än återstår mycket av vintern så min önskelista kommer säkert bli ännu längre innan våren är här.


Kanelros Rosa majalis

Av alla rosor som beskrivs i boken är det bara en som är vildväxande här i mitt närområde, det är den enkla kanelrosen Rosa majalis, den kan man finna både här och där och den är vildväxande upp till lågalpin nivå i det södra fjällområdet. Ytterligare fyra sorter är vanligt förekommande i gamla trädgårdar här, även i vår, och i höstas så fyndade jag en Persisk gulros Rosa foetida var. 'Persiana' billigt på Fagernäs trädgård i Boden.
Jag hoppas så att den övervintrar trots att jag planterade den så sent på säsongen.
Även den är en ros som skall vara härdig upp till växtzon 6, kanske även här.

Nu hade jag turen att fynda denna bok billigt, men för er som funderar på att köpa boken så kan jag bara säga att den är värd sitt pris, även för en som inte direkt går igång på rosor.

Om du vill läsa det jag tidigare skrivit om rosorna i vår trädgård så kan du göra det här;

http://svanatrg.blogspot.com/2011/01/rosor.html

2 kommentarer:

  1. Sounds like an interesting book. Are you able to grow potted roses and then to bring them indoors during the winter? Or do you have a south facing wall against which a rose bush would be protected?

    SvaraRadera
  2. Åh, precis en bok i min smak! Eftersom vi i så många år bott i ett område med mycket rådjur har jag aldrig vågat mig på rosor.
    Men till vår nya trädgård i Roslagen har jag funderingar på att samla på mig lite rosor och då framför allt vildrosor och gamla historiska sorter. Ska verkligen försöka hitta boken någonstans.
    Tack för tipset
    Kristina

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.