lördag 30 april 2011

Prickklocka

Campanula punctata
En av de nyaste växterna i vår trädgård är Prickklocka.
Till skillnad från de flesta andra klockor i Campanula - släktet så har den här inte blå blommor, därför köpte jag en sådan. Campanula är latin och det betyder klocka.
Jag är lite osäker på om den klarar ett liv här långt upp i norr, men har hittat uppgifter om att den går så långt norrut som zon 6.
För att förbättra förutsättningarna har jag planterat vår lite dränerat så den skall slippa vinterfukt.
Jag fick för många år sedan en liten fröplanta av Prickklocka, men den överlevde inte första vintern så vi får se hur det går denna gång.
Växten växer vild i ett område vid Östra Sibirien, Korea, Nord Västra Kina och Japan.

Prickklockan blir ca 30 cm hög och blommar med hängande nästan rörformade klockor som är upp till 8 cm långa. Klockorna har en rödlila, körsbärsrosa nyans utanpå och är inuti krämvita till färgen och fylld med prickar.
Växten har en lång blomningstid som varar från juni till augusti. Om man tar bort utblommade klockor så den inte går i frö, så blommar den längre, men jag vill gärna ha fler småplantor och hoppas på frön.
Prickklocka sprider sig med utlöpare och med frön, kanske att jag om några år har en stor planta som går att dela med sig av.



3 kommentarer:

  1. Prickklockan är så vacker, men blev ett otroligt ogräs hos mig :( den invaderade hela rabatten, så nu är den bortrensad sedan flera år tillbaka.
    Den klarar sig fint häruppe :)

    SvaraRadera
  2. Hoppas vår Prickklocka växer lika bra som din, den får flytta om den härjar i rabatten som vad en Knölklockan gjorde innan vi fick nog och grävde upp den, under flera års tid, om och om igen, den var svår att bli av med.

    SvaraRadera
  3. Jag har denna i vit, ser i alla fall precis ut som din fast vit med små prickar på.. den verkar sprida sig väldigt bra i min rabatt och verkar väldigt tålig! Jag bor ca 10 mil norr om dig i Överkalix..

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.