fredag 25 mars 2011

Norrbottens flora

Norrbottens flora, del 2



Norrbottens flora, del 3

Jag läste förut om böckerna, Norrbottens flora del 2 och del 3 som kommit ut i handeln för en tid sedan. Jag lånade dem på biblioteket för att få en egen uppfattning om detta mästerverk.
Norrbottens flora täcker landskapet Norrbotten, inte att förväxla med Norrbottens län som ju även innehåller den nordliga delen av landskapet Lappland.
Jag insåg snabbt att det krävs tid och kunskap för att tränga in så pass att man kan ge en rättvis recension av böckerna.
Läs istället vad Norrbottens kuriren skrivit om dessa böcker i länken här nedan;

http://www.kuriren.nu/kultur/default.aspx?articleid=5710285


Ni som läst recentionen ovan vet att vi har en till bok i denna serie att vänta på, del 1.

Det här med mitt intresse för växter har ju liksom vuxit fram med åren men efter att ha läst dessa böcker om än till vissa delar ytligt så känner jag mig som en amatör, en nybörjare.
Så mycket kunskap det finns att ta del av i Norrbottens flora.
All heder och respekt till de som gjort denna förteckning över växter i Norrbotten möjlig.  Att få läsa om allt mellan de mest underbara orkideér i de djupaste granskogar till plantor av vattenmelon man hittat vid soptippen i Boden gör att jag än en gång förundras över den entusiasm och drivkraft som författaren och inventerarna drivits av.
Tack alla ni.

Igår kväll var författaren själv i Boden och berättade om dessa böcker, men jag hade tyvärr inte möjlighet att vara där och lyssna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.