torsdag 27 januari 2011

Kaphyacint

Galtonia candican
Kaphyacint härstammar från Sydafrika och kan övervintra utomhus i landets södra delar. Det är ändå säkrast att täcka platsen med torra löv som kan isolera mot kylan. Längre norrut där tjälen blir djup och ligger länge så gör man klokast i att gräva upp lökarna på hösten och förvara dem på en frostfri men sval plats.
Den här växten vill ha ganska fuktig och näringsrik jord om sommaren, men platsen skall vara torr vintertid för att lökarna inte skall ruttna.
Det latinska ordet candicans betyder vitskimmrande, och den är förtjusande med sina vita nedböjda klockor på höga stänglar. Stora kaphyacinter kan bära 50 blommor på en stängel. Det måste vara en imponerande syn. Min egen på bilden här ovan har ännu inte nått den dimensionen.

Kaphyacint är tyvärr ganska ovanlig bland sommarblommande lökar i butikerna, iallafall hos oss i norr. Jag hade turen att hitta sådana i Lindköping för ganska många år sedan. Jag hade hoppats på att de skulle föröka sig och bli fler men efter mer än tio år med ganska ´styvmoderlig´behandling så har jag nu bara en kvar.
Eftersom denna växt är inte härdig för vår del av landet så har jag kaphyacinten i kruka som övervintrar i potatiskällaren.
När jag startar växthuset för säsongen så får Kaphyacinten flytta in där så den hinner växa till sig inför sommaren, sedan får krukan stå utomhus.

1 kommentar:

  1. Den blomman har jag inte ens hört talas om, men den ser väldigt fin ut på bilden. Det blir nåt att hålla ögonen öppna för att hitta.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.